اولین و مهم ترین بخش ساخت و ساز دریافت جواز ساخت است. بدون شک افرادی که می خواهند ساختمانی را بسازند با این جمله مواجه شده اند، که باید مجوز ساخت داشته باشند. باید به شما به گوییم که دریافت جواز ساخت یکی از ضروری ترین کارها برای ساخت و ساز است و بدون دریافت جواز ساخت امکان ساخت و ساز در داخل شهر وجود نخواهد. برخی از افراد بدون دریافت این جواز اقدام به ساخت و ساز می کنند که این کار غیر قانونی محسوب می شود و در صورت مشاهده پیگرد قانونی خواهد داشت. پس فکر اینکه بدون جواز ساخت اقدام به ساخت و ساز کنید را از سر خود بیرون کنید و به دنبال راهی برای دریافت جواز ساخت باشید. ما در این مقاله قصد داریم تا همه نکات و موارد لازم برای دریافت جواز ساخت را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن مجوز ساخت خود را دریافت کنید. پس اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد مجوز ساخت و ساز هستید با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.
اهمیت اخذ مجوز ساخت و ساز
همان طور که به آن اشاره کردیم داشتن مجوز ساخت و ساز بسیار ضروری و مهم است. این مجوز از چند جهت حائز اهمیت است. اولین اینکه اگر بدون مجوز اقدام به ساخت و ساز کنید شهرداری در صورت مشاهده می تواند جلوی ادامه کار را بگیرد و حتی شما را جریمه کند. در صورتی که با داشتن مجوز ساخت همچنین اتفاقی نخواهد افتاد و شما می توانید با خیال راحت اقدام به ساخت و ساز کنید. دومین دلیل اهمیت جواز ساخت این، است که شما می توانید با داشتن این مجوز از مهندسین برای ساخت و ساز و نظارت بر عملکرد کارگران و پیمانکاران استفاده کنید. این کار باعث می شود که کارهای مربوط به ساخت و ساز با دقت بیشتری انجام شود و از خطاها و مشکلات احتمالی جلوگیری شود. سومین دلیل اهمیت جواز ساخت این است، که شما می توانید با این مجوز اقدام به دریافت تسهیلات بانکی برای ساخت و ساز کنید. چهارمین دلیل اهمیت این مجوز دریافت سند تفکیکی برای واحدهای یک ساختمان است. برای این کار لازم است تا پایان کار به اداره ثبت ارائه شود. برای دادن پایان کار نیاز به مجوز ساخت و ساز است.
مرجع صدور مجوز ساخت کجا است؟
برای دریافت مجوز ساخت و ساز در داخل شهر نیاز است که به شهرداری منطقه مراجعه شود. در واقع در حوزه شهر جواز ساخت و ساز توسط شهرداری آن منطقه صادر می شود. در حالی که اگر در روستا ساخت و ساز انجام شود در صورتی که آن روستا دارای دهیار باشد باید مجوز ساخت از دهیاری آن اخذ شود.
اگر بر اساس قوانین ذکر شده در جواز ساخت عمل نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
نکته ای که بعد از گرفتن جواز ساخت باید به آن توجه شود این، است که مهندس ناظر موظف است که ساخت و ساز را بر اساس نقشه ای که تأیید شده است انجام دهد. در صورتی که مهندس ناظر بر خلاف این نقشه عمل کند بر اساس کمیسیون ماده 100 شهرداری جریمه خواهد شد. زیرا تمامی کارهای مربوط به نظارت ساخت و ساز در طول زمانی که کارگران در حال ساخت هستند بر عهده مهندس ناظر است و او موظف است که تمامی نکات قید شده در مجوز را بررسی کنید. اگر در حین ساخت مهندس تخلفی را مشاهده کند و گزارش آن را به شهرداری ندهد در صورت مشاهده مهندس متخلف شناخته خواهد شد. در این مواقع حکم تخریب بنا یا جریمه صادر می شود.
دریافت پروانه ساخت شهری چقدر زمان می برد؟
یکی از سوالات پر تکرار افرادی که می خواهند شروع به ساخت و ساز کنند، این است که دریافت مجوز ساخت و ساز چقدر زمان می برد؟ در این خصوص باید به شما بگوییم که دریافت مجوز به عوامل زیادی بستگی دارد و تا زمانی که مراحل قانونی آن به صورت کامل طی نشود دستور صدور مجوز صادر نخواهد شد. به همین دلیل نمی توان گفت که دریافت مجوز دقیقا به چقدر زمان نیاز دارد. اما باید به شما بگوییم که اگر از لحاظ قانونی مشکلی در سند و زمین شما وجود نداشته باشد سایر مراحل اخذ مجوز به راحتی انجام خواهد شد و مانعی پیش نخواهد آمد.
مراحل دریافت مجوز ساخت و ساز ساختمان
برای دریافت جواز کسب ساختمان نیاز دارید تا مراحل قانونی آن را به ترتیب انجام دهید. برای اینکه بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن جواز ساختمان خود را دریافت کنید باید همه مدارک لازم را به صورت کامل آماده کنید تا در این خصوص مشکلی برایتان پیش نیایید.
مرحله اول
مالک زمین یا فردی که به عنوان وکیل او است باید در خواست جواز ساخت را در دفاتر الکترونیکی ثبت کند. برای ثبت درخواست به مدارک زیر نیاز است. بدون این مدارک درخواست شما ثبت نخواهد شد پس تمامی مدارک را آماده کرده و با خود به دفاتر الکترونیکی ببرید. مدارک لازم برای ثبت درخواست مجوز ساخت عبارت است از:
اصل و کپی سند ملک
کارت ملّی
برگه تسویه حساب عوارض نوسازی شهرداری سال های گذشته و سال جاری
مرحله دوم
بد از ثبت درخواست ماموران شهرداری تاریخی را برای بازدید از زمین مشخص می کنند. بعد از بازدید از زمین دستور طراحی نقشه به مالک زمین داده می شود. نقشه ای که برای زمین طراحی می شود باید بر اساس ضوابط شهرداری باشد. بنابر این ضوابط نقشه معماری برای زمین طراحی می شود. سپس مالک باید نقشه معماری را به شهرداری ارسال کند.
مرحله سوم
در این مرحله نقشه معماری بررسی و در صورت نیاز اصلاح می گردد و تایید می شود. پس از تایید باید عوارض نوسازی و عوارض شهرداری بر اساس متراژ هر طبقه و نوع ساختمان محاسبه و توسط مالک زمین پرداخت شود.
مرحله چهارم
در این مرحله باید مدارک پیش نویس آماده شود برای این مدارک مالک باید به دفاتر خدمات شهر مراجعه کند و فرم مربوط به درخواست ناظر را پر کند. سپس ناظر به مالک معرفی می شود و بین آن ها قرار دادی نوشته می شود و این قرار داد به دفاتر خدمات تحویل داده می شود. مدارک پیش نویس عبارتند از چهار نقشه سازه، معماری، برق و الکترونیک
مرحله پنجم
در این مرحله، پس از تأیید نقشه های چهار رشته و اخذ تأییدیه ها، تأیید رئیس صدور پروانه، معاون شهرسازی و معماری، دفتر خدمات شهری و تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف و تأییدیه شهردار پرواه ساخت صادر می شود. لازم به ذکر است که همه این تاییدیه ها از طریق سیستم انجام می شود و نیاز به حظور فیزیکی ندارد.