طراحی و نظارت, طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی

انواع تاسیسات مکانیکی

یکی از مهم ترین بخش هایی که در هر ساختمان وجود داد تأسیسات آن می باشد. تأسیسات ساختمان به معنای استفاده درست از تمامی امکانات تأسیساتی و مهندسی است.انواع تأسیسات مکانیکی ساختمانی شامل مواردی اعم از تهویه مطبوع، ارتباط داخل و خرج ساختمان، سیستم های گرمایشی و سرمایشی، برق، تخلیه فاضلاب، گاز، تلفن، ارتباط بین طبقات و آب است. مهندسین مشاور پادیرمانا وظیفه محاسبه و اجرای دقیق تمامی تأسیسات ساختمانی شما را به نحو احسنت  انجام خواهد داد. برخی از اصلی ترین دلایلی که شما باید مهندسین مشاور پادیرمانا را برای اجرای تأسیسات خود انتخاب کنید می توان به بهبود مداوم سطح کیفی، فراهم نمودن شرایط همکاری در منطقه و جهان، رعایت استانداردهای ملی و بین المللی، پیشگیری از حوادث، حفظ و ارتقا ایمنی و حفظ و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده اشاره کرد.

انواع تاسیسات مکانیکی

انواع تاسیسات مکانیکی

تأسیسات مکانیکی در ساختمان سازی به دودسته صنعتی و ساختمانی تقسیم بندی می شوند

انواع تأسیسات مکانیکی کدام اند

تأسیسات مکانیکی را می توان به 2 دسته کلی تقسیم بندی کرد که به این دسته بندی صنعتی و ساختمانی می گویند. تأسیسات مکانیکی که به صورت صنعتی هستند می توان به انتقال آب و فاضلاب اشاره کرد و یا می توان به صورت کلی انواع سیالات، تصفیهٔ آب و فاضلاب، تولید انرژی از حرکت سیال و… اشاره کرد.انواع تأسیسات مکانیکی ساختمانی نیز شامل مواردی اعم از تهویه مطبوع (سرمایش، گرمایش، تعویض هوا و اگزاست)، تأسیسات بهداشتی، استخر، سونا، جکوزی، آبرسانی، فاضلاب و… می باشد.

در دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم یکی از اصلی ترین هدف ها این است که مهندسین آسایش بشر را تأمین کنند. تأسیسات مکانیکی نیز یکی از اجزای ساختمان است که مهندسین مشاور پادیرمانا آن را یکی از تجهیزاتی می نامند که به صورت روزانه افراد با آن در تعامل هستند. انواع تأسیسات مکانیکی ساختمان را می توان به بخش های مختلف تقسیم بندی کرد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

انواع تأسیسات مکانیکی کدام اند

انواع تأسیسات مکانیکی کدام اند

  • تأسیسات استخر (استخر، جکوزی، سونا)
  • تأسیسات گرمایشی و سرمایشی
  • طراحی و اجرا در تأسیسات پله برقی و آسانسور
  • تأسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب)
  • تأسیسات و تهویه مطبوع در بیمارستان (تأسیسات گازهای طبی)
  • تأسیسات گاز رسانی
  • طراحی و اجرا در تأسیسات آب نما و فواره.
  • تأسیسات آتش نشانی (اعلام حریق، اطفای حریق)
  • تأسیسات و تهویه مطبوع در بیمارستان (تأسیسات گازهای طبی):
  • تأسیسات سیستم های بخار

تمامی این تأسیسات گفته شده را شما می توانید به نحو احسنت از مهندسین مشاور پادیرمانا بخواهید این شرکت ساختمان سازی دارای تمامی مجوزهای لازمه در خصوص تأسیسات و ساختمان سازی و طراحی می باشد.

تأسیسات گاز رسانی

برای آن که مهندسین بتوانند تأسیسات گاز رسانی محاسبه و نحوه لوله کشی سیستم گاز رسانی ساختمان ها باید دقیقاً طبق استاندارهای شرکت ملی گاز ایران باشد. مقدار مصرف گاز ساختمان های تجاری، مسکونی و طول لوله کشی آن ها کم بوده و لوله کشی باید با شار 178 ملی متر ستون آب نیز معادل 0.25 استفاده شود. ساختمان های تجاری و مسکونی که دارای لوله کشی زیاد و مصرف گاز تا 120 متر مکعب در ساعت فشار 0.14 کیلوگرم بر سانتی متر مربع معادل psi2 باشد. تأسیسات صنعتی فشار نیز باید تا 4.2 کیلوگرم بر سانتی متر مربع 60psi استفاده می شود.

تأسیسات گاز رسانی

تأسیسات گاز رسانی

تأسیسات استخر (استخر، جکوزی، سونا)

از دیگر بخش های انواع تأسیسات مکانیکی می توان به تأسیسات استخر اشاره کرد. این تأسیسات با توجه به امکانات مختلف بسیار متنوع هستند. ساختار کلی تأسیسات استخر به 6 بخش اصلی تقسیم بندی می شود. این بخش ها عبارت اند از:

  • تأسیسات استخر (استخر، جکوزی، سونا)

    تأسیسات استخر (استخر، جکوزی، سونا)

    سیستم های اتوماتیک مواد شیمیایی (Automated chemical systems)

  • مدار گردش آب (Circulation)
  • سیستم کنترل (Control system)
  • آب نما و فواره (Water features)
  • روشنایی (Lighting)
  • هیترها (Heaters)

تأسیسات آتش نشانی (اعلام حریق، اطفای حریق)

تأسیسات آتش نشانی از دیگر بخش های انواع تأسیسات مکانیکی می باشد که این بخش مجموعه از اقداماتی است که برای مقابله با آتش به وسیله خاموش کردن و کنترل آتش است. تأسیسات آتش نشانی برای محافظت از سلامت افراد تأسیس می شود؛ علاوه بر این موضوع باعث جلوگیری از آسیب به اموال می باشد. روش های اطفای حریق بستگی به نوع آتش دارد.

اطفای حریق به 2 دسته کلی دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می شود. عملیات اطفای حریق به صورت دستی توسط افراد و یا آتش نشان ها انجام خواهد شد. عملیات اطفای حریق اتوماتیک به صورت خودکار و بدون حضور نیروی انسانی صورت می گیرد. نحوه کار با این تأسیسات به صورتی است که سنسورهای الکتریکی و ابزارهای اعلام حریق به سیستم های مختلفی وصل می شوند که این سیستم آب را به محل حریق منطبق خواهد کرد. تأسیسات آتش نشانی دارای آب پاش های خودکار با دهانه های بزرگ هستند.

تأسیسات آتش نشانی (اعلام حریق، اطفای حریق)

تأسیسات آتش نشانی (اعلام حریق، اطفای حریق)

مهندسین مشاور پادیرمانا اعلام کرده اند که بخش زیادی از این سیستم در قسمت عادی داخلی ساختمان کار گذاشته می شوند. در نتیجه طراحان و مهندسین باید آن ها را به صورت یکپارچه در آورند. تأسیسات ساختمانی معمولاً دارای 2 نوع هشدار صوتی و چراغ چشمک زن هستند.

تأسیسات بهداشتی ( آب و فاضلاب )

تأسیسات بهداشتی دارای دو سیستم جا به جایی آب در ساختمان است که آن ها به صورت موازی یکدیگر فعالیت می کنند. این دو سیستم یک شبکه آب آشامیدنی و مصرفی را تأمین می کند و سیستم دیگر سیستم مواد ضایعاتی را جمع آوری می کند. سیستم هایی که آب آشامیدنی را در ساختمان تشکیل می دهند تأمین آب آن ها از طریق منبع های اصلی صورت می گیرد؛ برای این کار مهندسین مجبور هستند بر نیروی جاذبه غلبه کنند تا آب به تممی نقاط در ساختمان برسد.

تأسیسات بهداشتی ( آب و فاضلاب )

تأسیسات بهداشتی ( آب و فاضلاب )

از دیگر تأسیسات بهداشتی در این حوزه می توان به سیستمی اشاره کرد که وظیفه آن در حیطه آب و فاضلاب در ساختمان می باشد؛ هدف اصلی این سیستم تأمین آب گرم مورد نیاز تجهیزاتی مانند دیگر بخار و یا گرم کن است. در سیستم های فاضلاب بهداشتی مهندسین مشاور پادیرمانا از لوله های بزرگ تر استفاده می کنند که این امر باعث می شود که این سیستم بر نیروی جاذبه متکی باشد و عمل جا به جایی آب سریع تر صورت گیرد.

انواع تأسیسات مکانیکی : گرمایشی و سرمایشی

از دیگر تاسیسات مکانیکی که در ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار شده است تأسیسات گرمایشی و سرمایشی است. نحوه عملکرد این نوع از تأسیسات در ساختمان های مختلف به این صورت می باشد که همیشه گرما از یک شی گرم تر به شی سردتر حرکت خواهد کرد، این امر دقیقاً همانند آبی است که از سطح بالاتر به سطح پایین تر جریان پیدا می کند. دستگاه های تسویه هوا با انتقال هوای گرم به محیط خانه باعث گرم تر شدن خانه خواهند شد و این امر برای هوای سرد نیز صدق می کند، هوای سرد با حذف هوار گرم در خانه باعث خنک تر شدن محیط خانه خواهد شد. توجه داشته باشید که سیستم تأسیسات گرمایشی و سرمایشی دارای 3 جز اصلی می باشند که عبارت اند از:

تأسیسات گرمایشی و سرمایشی

تأسیسات گرمایشی و سرمایشی

  • منبع هوای گرم یا خنک
  • ابزار توزیع هوا (جهت گرم کردن یا خنک کردن) هوای اتاق ها
  • و کنترل جهت تنظیم ترموستات در سیستم های گرمایشی و سرمایشی

تمامی سیستم های تأسیساتی گرمایشی و سرمایشی دارا تنوع بالایی می باشند که می توان انواع این سیستم های تهویه را به دسته بندی ذیل تقسیم کنیم:

تأسیسات گرمایشی و سرمایشی

تأسیسات گرمایشی و سرمایشی

  • تهویه طبیعی

در این نوع از تأسیسات نیروهای حرارتی شناور به علت داشتن اختلاف های چگالی هوا در داخل و بیرون محیط، هوای بیرون محیط را با استفاده از پنجره ها، درب ها، هواکش ها و نورگیرها به داخل محیط هدایت می کنند. این سیستم بالعکس نیز عمل می کند یعنی هوای داخل محیط را با استفاده از ابزار گفته شده به بیرون ساختمان هدایت خواهند کرد.

  • تهویه مکانیکی

تأسیسات مکانیکی با استفاده از تأسیسات فن ها در ساختمان انجام می شود. فن هایی که در این سیستم نصب می شوند می توانند به صورت مستقیم در پنجره ها، دیوارها و یا کانال های ورودی و خروجی هوا باشند.

  • تهویه ترکیبی (مرکب)

در این نوع از سیستم های تهویه هوا، تهویه به صورت طبیعی و مکانیکی می باشد. یعنی این نوع از سیستم ها ترکیبی از دو سیستم قبلی است.

مهندسین مشاور پادیرمانا برای دقیق تر شدن و ایمن تر شدن تمامی تأسیسات آن ها را چندین بار مورد محاسبه قرار می دهند

بررسی تاسیسات مکانیکی ساختمان

بررسی تاسیسات مکانیکی ساختمان

عوامل مؤثر بر انواع تأسیسات مکانیکی

برخی از عواملی که بر روی طراحی تأسیسات ساختمانی به خصوص انواع تأسیسات مکانیکی تأثیرات مستقیمی می گذارند می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • شرایط اقلیمی محل احداث ساختمان
  • شرایط معماری ساختمان
  • فیزیک و نحوه ساخت ساختمان
عوامل مؤثر بر تأسیسات مکانیکی

عوامل مؤثر بر تأسیسات مکانیکی

مهندسین مشاور پادیرمانا تمامی شرایط ساختمانی را در نظر میگرند و سپس بهترین از انواع تأسیسات مکانیکی را برای ساختمان شما معرفی می کنند. هدف اصلی این گروه ارائه بهترین مشاوره ها در خصوص رشته های ساختمانی و معماری می باشد. در نتیجه شما می توانید به راحتی به این گروه مشاوره اعتماد کرده و کارهای خود را به این مهندسین خبره بسپارید.

Back to list

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *