طراحی و نظارت, طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی

طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی

مجموعه تاسیسات مربوط به ساختمان چه الکتریکی و چه مکانیکی، از مهمترین بخش ها می باشند که بعد آسایشی، رفاهی و سلامتی را در ساختمان برای استفاده کنندگان فراهم می آورد. برای همین منظور دانستن اطلاعات کلی و جامع نسبت به آن کمک زیادی به ما می کند. در مطلب دیگری به تاسیسات الکتریکی پرداختیم و در این مطلب به و صورت اختصاصی و کامل به طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی خواهیم پرداخت. پس در ادامه با مجموعه پادیرمانا همراه باشید.

تاسیسات مکانیکی چیست؟

در دسته بندی اولیه ای که برای تاسیسات در نظر گرفته می شود آن را در دو گروه صنعتی و ساختمان قرار می دهند. تاسیسات مکانیکی صنعتی خود شامل زیر مجموعه هایی هستند که عبارت است از فاضلاب، سیستم انتقال آب، تصفیه خانه و ….در واقع می شود گفت تاسیسات مکانیکی صنعتی مقدم بر تاسیسات مکانیکی ساختمان هستند.

طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی

طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی

اما تاسیسات مکانیکی ساختمان شامل مواردی از قبیل آب رسانی داخلی، فاضلاب کشی داخلی، تمام سیستم های تهویه مطبوع (سرمایش، گرمایش، تعویض هوا، …)، تاسیسات تفریحی و ورزشی مانند استخر و جکوزی و ….هستند. مجموعه این تاسیسات در کنار هم می تواند برای شما آرامش و راحتی ایجاد کند که بتوانید در دنیای سخت امروز به صورت موفق رشد کنید و سالم زندگی کنید.

می شود گفت بدون سیستم تاسیسات می توان زنده بود، اما زندگی نمی توان کرد. در حقیقت بدون حضورت تاسیسات در یک مجموعه، آن خانه هیچ کارایی متفاوتی با یک چادر و یا کلبه بیابانی نخواهد داشت.

انواع تاسیسات مکانیکی

اگر بخواهیم به صورت لیست بیان کنیم، تاسیسات مکانیکی ساختمان شامل بخش های مختلف زیر می باشند:

تاسیسات بهداشتی (آب و فاضلاب)

تاسیسات گاز رسانی (انتقال گاز و شبکه بندی)

تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ( موتور خانه، چیلر و …)

تاسیسات استخر( منبع آب، انتقال، پمپ، تکنولوژی های استخر و جکوزی)

تاسیسات مربوط به آتش نشانی ( اعلام حریق، اطفاء حریق، تهویه)

تاسیسات سیستم های بخار

تاسیسات تردد( پله برقی و آسانسور، دربهای اتوماتیک)

تاسیسات زیبایی ( آبنما و فواره)

سیستم تهویه کامل

این مجموعه سیستم تاسیسات مکانیکی نیاز به بعد طراحی و اجرای دقیق دارد که در هر مرحله باید به صورت کامل و با حساسیت بالا انجام گیرد. در ادامه به بخش طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی به صورت جزیی می پردازیم.

طراحی تاسیسات مکانیکی

در مرحله طراحی با در نظر گرفتن تمام استانداردهای لازم، همچنین استفاده از بروزترین تکنولوژی های روز دنیا، باید به بهترین بازدهی ممکن با ایمن ترین سیستم تاسیسات دست پیدا کرد. در این طراحی عواملی که در نظر گرفته می شود، آسایش بیشتر، انجام طراحی های مناسب با ایجاد هزینه کمتر، بروز بودن سیستم طراحی، امکان تغییرات و نصب و بروز رسانی تاسیسات و مواردی از این دست در نظر گرفته می شود.  اما اگر بخواهیم گام به گام به طراحی تاسیسات مکانیکی بپردازیم، از همان مرحله سفت کاری ساختمان، مجموعه طراح تاسیسات در جریان امور قرار می گیرند تا بتوانند گام به گام با طراحی و زیر سازی مناسب، مقدمات تاسیسات نهایی را فراهم کنند.

طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی

طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی

همچنین در زمینه تامین انرژی و ایجاد عایق سازی، باید طراحی را با رویه ای در نظر بگیرید که بازدهی شما فقط مربوط به کارکرد تاسیسات نباشد و با نوع عایق بندی ایجاد شده، میزان گرمایش یا سرمایش را به طور بهتری کنترل کنید. مهمترین طراحی ها مربوط به طراحی سیستم آب رسانی و فاضلاب، گاز رسانی، گرمایش و سرمایش می باشد و در مرحله بعدی تاسیسات تهویه و تاسیسات رفاهی مانند استخر و سونا در اولویت قرار می گیرند.

طراحی از آنجایی که با کوچکترین خطا مشکلات بزرگی را بوجود می آورد، بسیار حساس و خاص است. مانند طراحی و اجرای آسانسور، که نیاز به دانش و تجربه بالایی است.

 

نظارت بر اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان

 

بعد از مرحله طراحی، در مرحله اجرا نیز جزییات بسیار تعیین کننده هستند. هرگونه نقص در مرحله اجرا باعث کاهش بازدهی، افزایش مصرف انرژی و در نتیجه با اینکه افزایش هزینه پرداختی را خواهید داشت، میزان بازدهی و آسایش کمتری دریافت می کنید. همچنین در مرحله اجرا باید مجموعه نظارت بر تاسیسات مکانیکی، مقررات ملی ساختمان را به صورت کامل در نظر بگیرند و با رعایت آنها، تاسیسات را نصب و اجرا کنند.

نظارت بر تاسیسات مکانیکی، در دو بعد عملیات اجرایی به طور کامل و مدیریت هزینه بسیار کارایی دارد. چرا که با دقت در جزییات مرحله به مرحله نصب و اجرا مطابق طراحی های انجام شده، از ایجاد اضافه کاری یا خطای نصب جلوگیری می کند، همچنین این نظارت باعث می شود که با جلوگیری از خطاها و اشتاباهات مربوط به نصب و اینکه دیگر چیزی تکرار نمی شود یا خراب نصب نمی شود، هزینه ها مدیریت شود و هزینه سربار ایجاد نگردد.

نظارت بر اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان

نظارت بر اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان

این نکته را در نظر داشته باشید که بیشترین مشکلات در مورد تاسیسات یک ساختمان در مرحله نصب ایجاد می شود و همین عامل باعث شده است که بخش نظارت تاسیسات مکانیکی اعمال گردد تا با دقت بالا هم کارایی و بازدهی تاسیسات بالا باشد و هم دقیقا جز به جز مطابق استاندارد ملی ساختمان، اجرایی گردد.

وظایف نظارت بر تاسیسات مکانیکی با صدور پروانه ساختمان شروع می شود و با دریافت گواهی پایان کار تمام می شود.

از مهمترین وظایف نظارت بر تاسیسات می توان به کنترل و مطابقت موارد در حال اجرا با نقشه های طراحی شده و مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و باید در تمام این مراحل، موارد بهداشتی، ایمنی و حفاظت محیط زیستی را کنترل کنند.

Back to list

Related Posts

2 thoughts on “طراحی و نظارت تاسیسات مکانیکی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *