طراحی پروژه های عمرانی, طراحی و نظارت, فاز های پروژه های عمرانی

مراحل شکل گیری طرح های عمرانی

طرح های عمرانی به دلیل این که موجب ایجاد مشاغل جدید، اشتغالزایی بخش وسیعی از نیروی انسانی اعم از کارگر، طراح، معمار و … می گردد و در صنایع وابسته به تولید مصالح ساختمانی نیز تاثیر گذار هستند، نقش کلیدی در رشد و توسعه هر چه بهتر کشور ایفا می کنند. برای اجرای طرح های عمرانی بایستی یکسری مراحل را از ابتدا تا انتهای پروژه پیاده سازی نمود. انجام انواع طرح عمرانی موارد مختلفی را در بر می گیرد و با توجه به نوع طرح و پروژه ممکن است که متفاوت باشند اما در کل دارای ترتیب یکسانی هستند. برای این که سازه ای با عملکرد عالی شکل بگیرد نیاز است که تمام مراحل به درستی و دقیق بر روی پروژه اجرا شود. در این مطلب از سایت پادیرمانا قصد داریم که شما سروران گرامی را با مراحل شکل گیری طرح های عمرانی آشنا نماییم، پس تا پایان با ما باشید.

مراحل شکل گیری طرح های عمرانی

مراحل شکل گیری طرح های عمرانیآشنایی با مراحل انجام انواع طرح های عمرانی

اجرای انواع پروژه های عمرانی هم برای جامعه و هم برای افراد با سود فراوانی همراه است به شرطی که از نظر معماری و همچنین عمرانی کیفیت لازم را داشته باشد و بتواند بهترین عملکرد را بروز دهد. برای برخورداری از بهترین سازه با بالاترین کیفیت بایستی مراحل شکل گیری طرح های عمرانی را به خوبی شناسایی و در نهایت آن ها را اجرا نمود. چگونه انجام شدن مراحل پروژه های عمرانی بسیار مهم است چرا که در موفقیت یا عدم موفقیت آن مستقیما دخیل می باشد. مراحل انجام طرح های عمرانی موارد زیادی را شامل می شوند که با توجه به نوع طرح و پروژه ممکن است فرق کنند اما اکثرا دارای ترتیب یکسانی هستند. هر چه قدر این مراحل با دقت انجام شوند قطعا طرح هایی بی نقص و دقیق تری نیز شکل می گیرند. در ادامه مطلب به شرح مراحل شکل گیری طرح های عمرانی به ترتیب اجرا خواهیم پرداخت

آشنایی با مراحل انجام انواع طرح های عمرانی

آشنایی با مراحل انجام انواع طرح های عمرانی

ترسیم نقشه

اولین قدم برای شروع یک طرح عمرانی، ترسیم نقشه است که این مرحله با مطرح نمودن ایده، نظریه، فکر و یا خواسته توسط یک فرد یا یک گروه آغاز و در نهایت به ترسیم نقشه جامع ختم می شود. در ایده ای که بیان می گردد بایستی به شرایط فنی، مالی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … هم توجه نمود و بر اساس این قبیل از آیتم ها طرح مد نظر مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. در این مرحله چندین ایده ممکن است که مطرح شود اما ایده ای مورد تایید است که نکات مثبت بیشتری دارد. استفاده  از ایده های کم ریسک احتمال شکست در پروژه را کاهش می دهد و موجب می گردد که سازه مد نظر خیلی آسان تر اجرا شود. وقتی بهترین ایده مورد تایید کارشناسان قرار گرفت، نوبت به ترسیم نقشه می  رسد تا بر اساس آن سازه اجرا گردد. در مرحله ترسیم نقشه بایستی مواردی از جمله مدت زمان پروژه، روش اجرا و میزان بودجه مورد نیاز مشخص گردد.

طرح اولیه

وقتی که ایده به صورت نقشه پیاده سازی گردید نوبت به تصویب طرح اولیه می رسد. این مرحله تایید کننده مرحله اول است و در واقع همه مواردی را که در قسمت قبل اشاره نمودیم را با دقت و جزئیات کاملتری بررسی و در صورت تایید مورد رسمیت قرار می دهد. در تصویب طرح اولیه بسیاری از موارد از جمله بحث مالی، زمانبندی اجرای پروژه، اعضای تیم، ترکیب قرارداد ها و … بایستی به طور دقیق شفاف سازی شوند. در این مرحله تعیین می گردد که اجرای پروژه توسط چه تیمی انجام بگیرد و سمت هر کدام نیز مشخص می شود.

0 تا 100 مراحل پروژه های عمرانی

0 تا 100 مراحل پروژه های عمرانی

فاز اجرایی پروژه

سومین گام از مراحل شکل گیری طرح های عمرانی، فاز اجرایی است. وقتی وارد این فاز می شویم یعنی تمام کارهای مربوط به طراحی سازه و برنامه ریزی های لازم انجام شده و پروژه وارد اجرا و عمل می گردد. این مرحله از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که هر گونه اشتباه می تواند طرح را با خسارت های زیادی همراه کند. روش های مختلفی برای اجرای پروژه های عمرانی وجود دارد که کارفرما می تواند مناسب ترین روش را که از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هست را برای ادامه روند کار انتخاب نماید. این مرحله بایستی با توجه به برنامه ریزی که در بخش قبل صورت گرفته پیش برود.

کنترل اجرای پروژه

تمام مراحل مربوط به اجرای پروژه بایستی مطابق با ترسیم نقشه و برنامه ریزی های صورت گرفته پیش برود و کوچکترین اشتباه می تواند تمام زحمات گروه را از بین ببرد و پروژه را با شکست مواجه نماید. بنابراین کنترل اجرا در هر مرحله ای از طرح بسیار حائز اهمیت است. اجرا بایستی بر اساس طرح برنامه ریزی شده انجام بگیرد تا نیازی به تغییر پیدا نکند. تغییر در نقشه ترسیم شده کاری بسیار سخت است اما غیر ممکن نیست. گاهی اوقات علی رغم این که در مراحل قبل برای تهیه طرح و برنامه ریزی ها، نهایت دقت شده اما پیمانکار در فاز اجرایی پروژه می تواند امور نظارت و کنترل را بر عهده بگیرد و در صورتی که نیاز به تصحیح در طرح باشد با موافقت اعضای تیم و مشاور، تغییرات لازم را اعمال نماید. البته این امر باید به صورت کاملا قانونی و تصویب شده صورت بگیرد. برای این که پیمانکار به خوبی بتواند اجرای پروژه را کنترل کند نیاز به یک سیستم منظم گزارش دهی نیز دارد که تحت نظر تمام اعضای تیم مدیریت گردد. سیستم مذکور بایستی دارای قابلیت و ویژگی های زیر باشد:

به صورت منظم و در موعدهای زمانی مشخص وضعیت و اطلاعات مورد نیاز را ارائه بدهد

مورد تایید و پذیرش اعضای تیم باشد

قابل درک و فهم باشد

قبل از این که دیر شود امکان اصلاح و تغییر را به پیمانکار بدهد

اتمام پروژه

مرحله اتمام پروژه را به خودی خود می توان یک پروژه کامل به حساب آورد. این مرحله با آغاز استفاده و بهره برداری ساکنین از پروژه عمرانی به پایان می رسد. در مرحله پایانی تمام ذینفعان به سود و خواسته خود دست پیدا می کنند. این مرحله نیز حساسیت های خاص خود را دارد طوری که برخی از مشکلاتی که در روند اجرای طرح پنهان مانده اند در این بخش خود را نمایان می کنند. برای نمونه مازاد مصالح یکی از عمده مشکلاتی است که شاید بیشتر پیمانکاران و کارفرمایان با آن مواجه هستند. عدم دقت کافی در مراحل قبل و بروز یکسری مسائل مانند حذف بخشی از عملیات اجرایی، اعمال برخی روش های سلیقه ای و … می تواند هزینه های زیادی را بر روی طرح تحمیل نماید. البته اگر کارفرما چندین پروژه دیگر را داشته باشد می تواند مشکل به وجود آمده را حل کند و برخی از اقلام را برای طرح های پیش رو استفاده نماید. بدین ترتیب، تمام مراحل شکل گیری طرح های عمرانی باید به دقت انجام شوند چرا که زنجیره ای از وظایف، تصمیمات و عوامل فنی هستند که از ابتدا تا انتهای همدیگر را دنبال می کنند. حال اگر در هر مرحله ای خطا و اشتباهی صورت بگیرد اتمام طرح را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد و آن را با مشکلاتی مواجه می کند.

مراحل شکل گیری طرح های عمرانی

مراحل شکل گیری طرح های عمرانی

کلام پایانی

در این مطلب سعی نمودیم مراحل شکل گیری طرح های عمرانی را که در توسعه هر چه بهتر پروژه ها موثر هستند، برای شما عزیزان بیان نماییم. مراحل طرح های عمرانی بایستی به درستی و نهایت دقت انجام شوند تا در نهایت پروژه با موفقیت به اتمام برسد و در این بین تمام ذینفعان به منفعت دلخواه خود دست پیدا نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل انجام طرح های عمرانی می توانید با تیم مهندسین مشاور پادیرمانا در ارتباط باشید. این تیم، با بهره مندی از دانش علمی و فنی مدیران و کارکنان مجرب خود این آمادگی را دارد تا در این راستا شما را به بهترین شکل ممکن یاری نماید.

Back to list

One thought on “مراحل شکل گیری طرح های عمرانی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *