هر پروژه ساختمانی چه عمرانی و چه کوچک، دارای مراحل و فازهای مشابهی است. عدم توجه به ترتیب این مراحل امکان دارد که در روند کار مشکلاتی را ایجاد کند. هر پروژه ساختمانی، صرف نظر از اندازه، از یک طرح مستحکم و یک مدیر پروژه عالی که با مدیریت پروژه ساختمانی آشنایی دارد، بهره مند می شود. هر پروژه نیاز به برنامه ریزی و طراحی دارد و تمامی مهندسان باید موجودی، منابع و مدیریت آن را در نظر گرفته و ساخت و ساز واقعی پروژه را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. اگر به دنبال آگاهی از فاز های پروژه های عمرانی هستید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.
مهم ترین فاز های پروژه عمرانی کدام اند؟
مراحل مختلفی در زمان انجام پروژه های عمرانی وجود دارد که ما در ادامه مطالب به توضیح هر یک از آن ها اشاره خواهیم کرد.
مرحله آغاز پروژه
اولین مرحله و اولین فاز پروژه عمرانی شروع آن است. مرحله شروع یکی از مهمترین جنبه های مدیریت پروژه ساخت و ساز است. این شامل تمام مراحلی است که باید قبل از تایید پروژه و شروع هر گونه حرکت در پروژه است.
این مرحله خود یه سه مرحله دیگر تقسیم بندی می شود که عبارت اند از:
- برنامه ریزی : تیم برنامه ریزی اهداف پروژه را از طریق مطالعه امکانات، منابع و مزایای پروژه مشخص می کنند. تصمیمات اتخاذ شده در این مرحله شامل اندازه ساختمان یا پروژه، میزان استفاده از فضا و وسعت و متراژ پروژه است.
- طراحی : در این مرحله، تیم طرحی فضا و همچنین مواد اولیه، مساحت و معماری پروژه بافت ها را طراحی می کند. این اطلاعات در طول توسعه طراحی برای تحقیق در مورد تجهیزات مورد نیاز و مواد استفاده می شود.
- اسناد قرارداد: این اسناد شامل نقشه ها و مشخصات نهایی می باشد. این اسناد توسط افرادی که برای کار در پروژه پیشنهاد می دهند استفاده می شود.
در مرحله شروع باید به سوالاتی مانند یک پروژه به چه چیزی احتیاج دارد، چه مواردی باید در این پروژه استفاده شود؟، اهداف کلی پروژه چیست؟ و در نهایت به سوالِ تعیین محدوده کلی پروژه چیست؟ به خوبی پاسخ داده شود.
مرحله دوم جمع کردن منابع
در این مرحله شما باید تیم خود را جمع آوری کرده تا بتوانید کار های مهم خود را به خوبی انجام دهید. باید برآورد زمان و بودجه را به کمک همکاران انجام داده تا بدانید چه مدت زمان لازم دارید که پروژه خود را به اتمام برسانید. سعی کنید وظایف تمام همکاران را تعیین کرده و حیطه کاری آن ها را مشخص کنید.
-
جمع آوری تیم
همان طور که در پاراگراف قبلی بیان شد در مرحله و فاز دوم پروژه های عمرانی جمع آوری منابع بسیار مهم است. در این زمان شما باید بهترین ها را کنار یک دیگر قرار داده و وظایف آنها را مشخص کنید.
-
برنامه ریزی وظایف
بعد از جمع آوری تیم و داده، وظیفه هر کدام از آن ها باید مشخص شده و برنامه ریزی دقیقی برای آن ها داشته باشید. مثلا در یک پروژه عمرانی تمامی کارها به شکل هم زمان انجام نمی شود و باید مرحله مرحله صورت گیرد. تمامی مراحل را با دقت بررسی کرده و در تقویم کاری خود زمان رسیدن آن را علامت بزنید.
-
بودجه بندی
برای تعیین هزینه های پروژه باید به نکات زیادی توجه کنید تا بتوانید بر اساس بودجه ای که دارید کار را پیش ببرید.
سومین مرحله پروژه های عمرانی پیاده سازی
اجرا و پیاده سازی عملیات، سومین مرحله ای است که در تمامی پروژه ها جزو مهم ترین آن ها حساب می شود. دو مرحله قبل مربوط به قبل از ساخت و پیاده سازی پروژه است اما در این مرحله، کار کردن و اجرای تمامی طرح های برنامه ریزی شده انجام می پذیرد.
در این مرحله باید به سه نکته اساسی نظارت بر کنترل پیشرفت و بودجه، گزارش پیشرفت، جلسات تیمی و هفتگی، مدیریت مشکلات توجه داشته باشید تا کار شما با خوبی و بدون هیچ مشکلی پیش رود.
سعی کنید پیشرفت پروژه را به شکل کامل برای سهامداران توضیح داده و برای رفع مشکلات و چگونگی روند پروژه با تمامی پرسنل و تیم همکاری جلسات هفتگی داشته و از آنها گزارش ها را بخواهید.
درصورت مشاهده مشکلات، هیچگاه دچار ترس یا استرس نشده و با آرامش با آن برخورد کنید. به تمامی نشانه های کوچک در ارتباط با مشکلات توجه داشته باشید تا بتوانید آن ها را رفع کنید در صورت غفلت از مشکلات کوچک در مراحل اجرا پروژه دچار اختلال خواهید شد پس به مشکلات جزئی و کوچک، اهمیت زیادی قائل شوید. مدیریت بحران یکی از مهم ترین کاری هایی است که باید در این مرحله به خوبی انجام شود.
چهارمین مرحله از فاز های پروژه های عمرانی تکمیل پروژه
چگونگی تکمیل یا بستن پروژه آخرین مرحله از فازهای پروژه عمرانی است. در این مرحله باید به دو نکته اساسی ارزیابی عملکرد پروژه و بازبینی با تیم، توجه لازم را داشته باشید.
در ارزیابی عملکرد پروژه باید بدانید که تیم شما تمامی هدف های مهم در کار را مورد بررسی قرار داده است یا خیر؟ پیشرفت پروژه را در دامنه موافقت در ابتدای پروژه مقایسه کنید. با این عمل شما می توانید به روند درست پروژه امتیاز دهید. اطمینان پیدا کنید که با تمامی سهامداران خود نسبت به نتیجه نهایی پروژه اتفاق نظر دارید.
بعد از آن نوبت به بازبینی مجدد پروژه به همراه تیم می رسد. در زمان بروز مشکلات در بازبینی سعی کنید آن را رفع کرده و از همه همکاران بخواهید تا نظر دهند. هیچگاه نگذارید که کوچک ترین مشکل در روند اجرای نتیجه پروژه، تداخلی ایجاد کند. توجه داشته باشید افرادی که باعث این مشکلات شده اند برای فرار از مجازات تمامی مشکلات را پنهان می کنند. سعی کنید با دید باز به اتمام پروژه خود نگاه کنید تا نتیجه نهایی با آنچه که در طرح های اولیه به موافقت تمام گروه درآمده، یکسان باشد. در آخر اقدام به نوشتن یک گزارش نهایی از پروژه خود کنید تا بتوانید تمامی نکات را به سهام داران بازگو کرده و پروژه را به آن ها معرفی کنید.
سخن پایانی
در این مقاله شما را با ۴ فاز پروژه عمرانی آشنا کردیم. این ۴ فاز برای همه پروژه ها از ساختمانی تا پروژه های عمرانی مشابه است. در تمامی مراحل باید به این نکته فکر کنید که اجرای مراحل عمرانی نیاز دارد تا مدیریت آن به خوبی انجام شود. درصورت عدم توجه به مدیریت پروژه، هیچ یک از مراحل به خوبی انجام نخواهد شد.
2 thoughts on “فاز های پروژ های عمرانی”