معماری, معماری اماکن عمومی

اصول معماری بیمارستان

بیمارستان یکی از مکان های بسیار مهمی می باشد که لازم است حتما با یک اصول بسیار خاص استاندارد و هوشمندانه ساخته و طراحی شود. مهندسینی که کارشان طراحی معماری بیمارستان می باشد باید به صورت تخصصی مهارت لازم را دیده باشند تا بتوانند از پس معماری بیمارستان بر بیایند. ساختمان و بنای یک بیمارستان باید به قدری مقاوم و مستحکم باشد که به راحتی در برابر بلاها و حوادث طبیعی دچار اسیب نشود. بلکه در چنین مواقعی که اسیب های طبیعی رخ می دهد بتوان از محیط بیمارستان به عنوان یک محیط ایمنی یاد کرد که با اطمینان خاطر بتوان افراد اسیب دیده را به ان جا منتقل نمود و به درمان ان ها پرداخت. بیمارستان ها خود دارای چندین دسته بندی هستند که هر یک از ان ها متناسب با نوعشان باید طراجی و معماری خاص و ویژه ای داشته باشند. اما دسته بندی کلی که می توان برای یک بیمارستان نام برد شامل دسته بندی بیمارستان عمومی و بیمارستان تخصصی می باشد. طراحی و معماری بیمارستان کار هر کسی نیست و بهتر است که از متخصصان و مهندسین با تجربه برای طراحی و معماری بیمارستان استفاده نمایید.

محوطه و فضاهای پیرامونی بیمارستان

همواره برای محیط بیمارستان باید یک محوطه و فضاهای پیرامونی نیز در نظر گرفته شود. تا در این محوطه آمبولانس به راحتی بتواند به انتقال مریض بپردازد و همچنین برای پرسنل نیز باید خدمات کافی ارائه شود مثلا به عنوان نمونه یکی از خدمات بسیار مهم برای پرسنل پارکینگ می باشد تا ان ها بتوانند وسایل نقلیه خود را در پارکینگ بیمارستان پارک نمایند. تمامی این موارد جز محوطه و پیرامون بیمارستان محسوب می شود که در نقشه باید در نظر گرفته شود. همچنین یک محوطه جا دار و باز سبب می شود که بیماران نیز بتوانند  وسایل نقلیه خود را به داخل پارکینگ بیمارستان بیاورند و دیگر از این بابت هیچ استرسی و نگرانی نداشته باشند. برای مهندسینی که کارشان ساخت مراکز بسیار مهم از جمله بیمارستان می باشد این امر بسیار رایج است و ان ها می دانند که نقشه و معماری یک بیمارستان باید کاملا حساب شده و دقیق باشد. محوطه و پیرامون بیمارستان نیز در معماری بیمارستان مهم و قابل توجه می باشد که مهندسان این مورد را در معماری و پیکر بندی ساختمان رعایت خواهند کرد. می توان از پیکر بندی های مختلفی برای ساخت و احداث یک بیمارستان استفاده کرد که انتخاب پیکر بندی نیز به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت.

اصول طراحی یک بیمارستان به صورت استاندارد

ورودی های سایت بیمارستان

اما مبحث بسیار مهم دیگر در معماری بیمارستان ورودی های سایت بیمارستان می باشد. مهندسان برای نقشه کشی و معماری ورودی های سایت را بسیار مهم تلقی می کنند که البته واقعا نیز دارای اهمیت است. اولین مورد در هر بیمارستانی قسمت ورودی سایت بیمارستان می باشد که در نگاه اول به چشم خواهد امد. حال ورودی های سایت بیمارستان باید دارای یک سری ویژگی های خاصی باشد. مثلا یکی از این ویژگی های بسیار مهم این است که در قسمت ورودی سایت باید امکان دسترسی به قسمت های مختلف و بخش های مختلف یک بیمارستان فراهم باشد به صورتی که هیچ پیچیدگی یا سر در گمی در ذهن افراد ایجاد نشود. پس ورودی سایت بیمارستان باید امکان دسترسی بسیار بالایی داشته باشد. همچنین در ورودی سایت بیمارستان همان طور که مشاهده نیز کرده اید نگهبانانی حضور دارند که عبور و مرور را با دقت بسیار زیادی چک خواهند کرد. این که در ساخت یک بیمارستان از چه سازه هایی استفاده شود. کاملا به ای بستگی دارد که قرار است بیمارستان مورد نظر در چه شرایط و در چه محیط اب و هوایی ساخته شود. زیرا اب و هوا و اقلیم از عوامل تاثیر گذار در مصالح مورد استفاده برای ساخت بنا می باشد.

ورودی اصلی بیمارستان

اما می رسیم به ورودی اصلی ساختمان بیمارستان. که این ورودی نیز باید دارای ویژگی های بسیار خاصی باشد مثلا یکی از این ویژگی های بسیار مهم این است که ورودی یک بیمارستان تحت هیچ شرایطی در مجاورت یک ساختمان مسکونی قرار نگیرد. زیرا عبور و مرور در بیمارستان به قدری زیاد خواهد بود که شرایط زندگی را در ان محیط سخت و طاقت فرسا خواهد کرد. به همین علت سعی می شود که قسمت ورودی یک بیمارستان با فاصله از منازل مسکونی قرار بگیرد تا به این واسطه سبب ایجاد مزاحمت برای ساکنین نشود. همچنین ورودی یک بیمارستان نیز باید قابلیت دسترسی بالایی داشته باشد به گونهای که آمبولانس یا پرسنل خدمات رمانی در سریع ترین زمان ممکن بتوانند خود را بر بالین بیمار برسانند. با توجه به مطالبی که برای شما ذکر کردیم متوجه شدی که در طراحی و معماری  بیمارستان باید نکات بسیار زیادی را در نظر داشت تا با استفاده از این نکات بتوان یک ساختمان بیمارستانی بسیار استاندارد را طراحی کرد. که حالا هر یک از بخش های داخلی ان بیمارستان نیز نیاز به طراحی و معماری بسیار خاصی دارد که با توجه به میزان دسترسی هر یک از این بخش ها طراحی خواهند شد. افرادی که به ساخت یک بیمارستان می پردازند باید دانش کافی در این زمینه داشته باشند تا بتوانند در نهایت یک بیمارستان بسیار استاندارد را تحویل دهند. اگر قصد احداث یک بیمارستان استاندارد را دارید از گروه معماری مجموعه پادیرمانا استفاده نمایید تا به شما خدمت رسانی کنند.

ورودی اورژانس

ورودی اورژانس در طراحی نقشه یک بیمارستان بخشی بسیار مهم است که باید قابلیت دسترسی بسیار بالایی داشته باشد تا در اسرع وقت بتوان مریض های اورژانسی و بد حال را به بخش اورژانس بیمارستان انتقال داد تا در اسرع وقت خدمات درمانی مورد نیاز و ضروری برای ان ها انجام شود با این کار می توان شانس حیات یک بیمار را به میزان بسیار قابل توجهی افزایش داد. پس مهندسین معماری که در ابتدا نقشه بیمارستان را طراحی می کنند برای بخش ورودی اورژانس نیز تمرکز کافی می گذارند تا به بهترین صورت ممکن ان را طراحی کنند. بخش اورژانس و ورودی اورژانس در طراحی و اصول معماری بیمارستان بسیار دارای اهمیتی است زیرا اگر این بخش به درسی طراحی نشود و در موقعیت مناسبی قرار نگیرد نمی توان عملیات اورژانسی را سر موقع به نتیجه رساند و در چنین مواقعی نیز اولین کسی که دچار اسیب می شود بیمار می باشد. امروزه بیمارستان ها با اصول بسیار پیشرفته و جدیدی طراحی می شوند که شما شاهد طراحی بی نظیر ان ها خواهید بود.

بخش های مختلف در یک بیمارستان

بخش های مختلف در یک بیمارستان

ورودی درمانگاه در معماری بیمارستان

حال برای هر بیمارستانی باید یک ورودی درمانگاه را نیز در نظر گرفت. هر بیمارستانی در قسمت ورودی خود دارای درمانگاهی میباشد که پزشکان عمومی و تخصصی در این درمانگاه حاضر می شوند و به ویزیت بیماران مختلف می پردازند. بسیاری از موارد است که بیماران اصلا نیازی به بستری نخواهند داشت پس نیازی نیست که اصلا به بخش  های یک بیمارستان مراجعه نمایند. این افراد تنها می توانند به درمانگاه مراجعه کرده و مشکل یا بیماری خود را با پزشکان کشیک حاضر در میتن بگذارد. اگر پزشک نیاز ببنید که بستری الزامی است دستور بستری را نوشته و بیمار را به بخش بستری بیمارستان مورد نظر هدایت خواهد کرد. مجموعه مهندسی و معماری پادیرمانا برای بخش درمانگاه طراحی های بسیار خاص و زیبایی را در نظر گرفته اند که شما می توانید از گالری یکی از طراحی های دلخواه خود را انتخاب نمایید. کارهای بزرگ همان طور که همه ما می دانیم نیاز به حضور مجموعه های بزرگ و حرفه ای دارد تا بتواند صفر تا صد کار را به صورت اصولی و استاندارد پیش ببرد. برای طراحی و ساخت بیمارستان نیز این گونه است که شما نیاز دارید تا از یک مجموعه مهندسی حرفه ای کمک بگیرد. ما در این قسمت می خواهیم مجموعه بسیار حرفه ای و مهندسی معماری پادیرمانا را به شما عزیزان معرفی نماییم.

ورودی پارکینگ

ورودی پارکینگ از دیگر فضاهای بسیار مهمی است که در نقشه باید وجود داشته باشد. برای یک بیمارستان بزرگ که تعداد زیادی پرسنل دارد و در مقابل تعداد زیادی مراجعه کننده نیز دارد پس ورودی یک پارکینگ بسیار لازم و ضروری می باشد. تا پرسنل و مراجعین بتوانند خودروی شخصی خود را در داخل پارکینگ پارک نموده و با اطمینان خاطر به کار خود بپردازند. برخی از بیمارستان ها ممکن است که دارای یک پارکینگ سر بسته باشند ولی برخی نیز ممکن است که به علت عدم فضای کافی دارای یک محوطه باز برای پارکینگ باشند. انتخاب نوع پارکینگ و مساحت پارکینگ به زمین بیمارستان بستگی خواهد داشت. اگر فضای بسیار بزرگی برای ساخت بیمارستان در نظر گرفته شده باشد می توان یک پارکینگ بسیار عالی را برای ان طراحی کرد تا هم رضایت پرسنل بیمارستان و هم رضایت مراجعین بیمارستان را به دست اورد. پس علاوه بر مواردی که در قسمت های بالایی ذکر کردیم مهندسان باید برای ورودی پارکینگ نیز طراحی هوشمندانه ای داشته باشند به گونه ای که محل ورودی پارکینگ به دلیل تجمع شلوغ نشود و هیچ ترافیکی ایجاد نشود. پرسنل پادیرمانا با اصولی ترین و جدیدترین روش ها به معماری یک بیمارستان می پردازند پس با خیال راحت می توانید به این مجموعه مهندسی عمرانی اعتماد کنید.

ورودی اظطراری در بیمارستان و طراحی اصولی

ورودی اظطراری در بیمارستان و طراحی اصولی

ورودی اضطراری و امدادی در معماری بیمارستان

علاوه بر ورودی های عادی در هر بیمارستان باید ورودی اضطراری و امدادی نیز در نظر گرفته شود. تا در مواقع بحرانی بتوان از این ورودی اضطراری و امدادی استفاده کرد. وقتی که جمعیت زیاد است و به دلیل ترافیک موجود امکان تردد نیست یا امکان تردد بسیار سخت و مشکل است بهترین راه این است که از ورودی اضطراری و امدادی استفاده کرد. پس از اصول معماری بیمارستان در نظر گرفتن یک ورودی اضطراری و امدادی می باشد که در مواقع خطر بسیار کمک کننده خواهد بود. پس مهندسان پادیرمانا این نکته را نیز مورد توجه خویش قرار داده اند و در تمامی معماری ها و طراحی های بیمارستانی خود ورودی اضطراری و امدادی را در نظر گرفته اند. این موارد از نکات بسیار ریزی می باشد که توجه به ان بسیار ضروری است. زیرا در مواقع بحران وجود چنین مواردی به شدت مورد نیاز است و همواره به جز مسیر ورودی اصلی باید یک مسیر دیگر نی برای ورود و خروج در نظر گرفته شود تا در مواقع اضطراری و امدادی بتوان از ان استفاده کرد. که به ان ورودی اضطراری و امدادی گفته می شود که در مواقع بحران بسیار لازم و ضروری است.

 

مسیرها و معابر استاندارد در طراحی یک بیمارستان

مسیرها و معابر استاندارد در طراحی یک بیمارستان

مسیرها و معابر

مسیرها و معابر در طراحی و اصول معماری بیمارستان بسیار مهم است. به گونه ای که مسیر و معابر باید به گونه ای طراحی شود که به راحتی قابل شناسایی باشد. مثلا بیماران به راحتی از روی خطوط موجود بتوانند مسیر خود را پیدا کنند. پس برای معابر و مسیرها نیز طراحی خاصی لازم است که مجموعه حرفه ای پادیرمانا کاملا به این اصول و ضوابط حاکم است و می داند که مسیر و معابر را در یک بیمارستان باید چگونه در نظر داشته باشد تا امکان دسترسی  در شرایط مختلف و در موقعیت های مختلف به سهولت برای تمامی افراد قابلیت دسترسی داشته باشد. تا کنون مجموعه پادیرمانا ساختمان های اداری و بیمارستانی بسیار زیادی را ساخته و طراحی کرده است و طی این سال ها فعالیت تجربه بسیار زیادی را کسب کرده است و این تجربه سبب شده است که بتوانید به این کادر حرفه ای اطمینان کنید و ساخت یک بیمارستان را از صفر تا ص به این مجموعه بپردازید. اصول استاندارد در این مجموعه بسیار رعایت خواهد شد و شما می توانید از سازه های قبلی مجموعه پادیرمانا بازدید کنید و سپس کار و پروژؤه خود را با اطمینان کامل به این مجموعه حرفه ای مهندسی پادیرمانا بسپارید تا یک نقشه و معماری کاملا استانداردی را برای یک بیمارستان به شما تحویل دهند.

ارتباط هوایی و هلی پد

اما می رسیم به وجود ارتباط هوایی و هلی پد در اصول معماری بیمارستان. برای ساخت و احداث یک بیمارستان باید به صورت حتم به راه هوایی و ارتباطات هوایی نیز فکر شود. زیرا گاهی اورژانس های هوایی به بیمارستان اعزام خواهد شد که لازم است بیمارستان شرایط ارتباطات هوایی را داشته باشد. اگر فضای یک بیمارستان بزرگ باشد که به راحتی می توان ارتباطات هوایی را نیز با اصول کاملا حرفه ای و استاندارد طراحی کرد. در تصادفات زنجیره ای و در بالاهای طبیعی همواره اورژانس های هوایی در صحنه حاضر خواهند شد تا بتوانند جان افراد  بیشتری را نجات دهند.

طراحی استاندارد یک بیمارستان تخصصی مغز و اعصاب

طراحی استاندارد یک بیمارستان تخصصی مغز و اعصاب

محوطه سازی و فضای سبز در معماری بیمارستان

اما برای زیبایی یک بیمارستان نیز در اصول معماری بیمارستان مواردی در نظر گرفته شده است که دارای اهمتی بسیار زیادی نیز می باشد. این مسئله محوطه سازی و فضای سبز می باشد. که وجودش در بیمارستان الزامی است زیرا سبب زیبایی و ارامش خاطر خواهد شد. برخی از بیماران به دلیل مشکلشان ممکن است که مدت ها در بیمارستان بستری باشند پس وجود محوطه زیبا و فضای سبز در افزایش روحیه ان ها تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت پس معماران باید به محوطه سازی و فضای سبز نیز توجه ویژه داشته باشند.

استاندارد های طراحی فضای سبز بیمارستان

استاندارد های طراحی فضای سبز بیمارستان

 

Back to list

Related Posts

One thought on “اصول معماری بیمارستان

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *