مقالات, مهندسین مشاور

تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی پروژه های مسکونی

 

تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی پروژه های مسکونی  از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو نیاز به دانش و تخصص کافی دارد و بایستی تحت نظر مهندسان معماری انجام گیرد. همان طور که می دانید سازه های مسکونی از فونداسیون گرفته تا نور پردازی قسمت های مختلفی را شامل می شود که با در کنار هم قرار گرفتن، سبب شکل دهی به سازه می شوند. در ادامه قصد داریم بیشتر با تاسیسات ساختمانی آشنا شویم پس تا پایان این پست با ما باشید.

تاسیسات ساختمانی از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

تاسیسات ساختمانی یکی از نیازهای اصلی و حیاتی هر ساختمان به حساب می آید و در واقع بخش مهندسی و سیستم مرکزی هر سازه ای است که برای اهداف مشخصی طراحی می شود. توجه به این بخش بسیار حائز اهمیت است زیرا با شرایط بهداشتی، حرارتی، شنیداری، دیداری و در یک کلام با رفاه و آسایش اعضا ساختمان در ارتباط است. با اجرای اصولی و استاندارد تاسیسات می توان سطح کیفیت زندگی را به نوعی ارتقا داد، امنیت و ایمنی را به ارمغان آورد و یا این که از اتلاف انرژی به طور گسترده ای جلوگیری کرد. از مهمترین بخش های تاسیسات ساختمانی می توان اشاره ای به تاسیسات مکانیکی و برقی نمود که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم.

تاسیسات الکتریکی

همان طور که از نام این سیستم بر می آید تامین کننده برق لازم برای روشنایی، تجهیزات و لوازم برقی ساختمان، آنتن مرکزی، آلارم آتش و … است. اجرا و نصب تاسیسات الکتریکی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و بایستی زیر نظر افراد متخصص انجام گیرد چرا که این سیستم به زیر دیوار می رود و از دید افراد پنهان می ماند. تاسیسات الکتریکی دارای مدار انشعابی هستند که منبع خود را از شرکت برق تامین می کنند. با استفاده از این مدار انشعابی می توان تمام فضای های داخلی ساختمان را تغذیه نمود. سیم پیچی داخلی ساختمان را بایستی بر اساس میزان جریانی که حمل می کند، انجام داد. همچنین بایستی برای تابلو برق فیوز نصب کرد تا در صورت بالا رفتن جریان، فیوز بتواند مدار را قطع کند و از بروز هر گونه خسارت مالی و جانی جلوگیری به عمل آورد.

تاسیسات مکانیکی

یکی از مهمترین بخش های ساختمان به شمار می رود چرا که افراد به صورت پیوسته با این بخش در ارتباط اند. تاسیسات مکانیکی را به عنوان هسته مرکزی ساختمان می شناسند زیرا هر گونه نقص در این قسمت موجب سلب آسایش ساکنین ساختمان می شود. در هر ساختمانی وجود سیستم آبرسانی برای انتقال آب به تمام طبقات، تهویه مناسب و… الزامی است. تاسیسات مکانیکی به دسته ساختمانی، صنعتی، ورزشی، درمانی و … تقسیم می شود. از تاسیسات مکانیکی ساختمانی می توان اشاره ای به زیر بخش های زیر نمود:

  • سیستم حرارتی (اعم از سرمایشی و یا گرمایشی)
  • سیستم آب و فاضلاب
  • سیستم آتشنشانی
  • تاسیسات استخر
  • تهویه
  • گاز رسانی
  • طراحی آسانسور

https://padirmana.ir/%d8%af%d8%b1%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87/مهندسین معماری بایستی به هنگام طراحی نقشه یک پروژه، تمام جوانب کار علی الخصوص تاسیسات ساختمان را بسنجند و نهایت دقت خود را اعمال کنند زیرا هر گونه کوتاهی در این زمینه، رعایت نکردن کیفیت کار و نادیده گرفتن استاندارد ها موجب بازسازی زود به هنگام و افزایش هزینه ها می گردد.

جهت انجام تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی پروژه های مسکونی به این لینک مراجعه نمایید.

تولید محتوا: کانون تبلیغاتی فرمو

Back to list

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *