طراحی و نظارت سازه, مقالات

فاز یک پروژه چیست؟

 

اگر در زمینه ساخت‌وساز و معماری مشغول باشید حتما اصطلاح فاز یک و فاز دو را خواهید شنید. این افراد ممکن است اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشند ولی افرادی هم هستند که یا به‌صورت مبتدی وارد این کار شده‌اند و یا اینکه علاقه‌ای به دریافت اطلاعات کافی در این زمینه دارند که روی صحبت ما با این افراد است. مجموعه پادیرمانا در این مقاله تمام سعی خود را برآن کرده است تا در مورد فاز یک پروژه اطلاعات مفید و کاربردی به افراد علاقه‌مند به این حوزه بدهد و آن‌ها را این مباحث مهم معمری اشنا سازد.

 

فاز 1 پروژه چیست؟

پلان یا همان طرح معماری شامل مجموعه‌ ای از طرح‌ها و دیاگرم‌های مختلف 2 یا 3 بعدی است که به‌منظور توصیف و معرفی یک مکان و ارتباط پروژه با تمام قوانین و دستورالعمل‌ها پرداخته خواهد شد. تمامی طرح‌ها و نقشه‌ها بر روی کاغذ مخصوصی در این‌باره چاپ شده و موردتوجه قرار می‌گیرد. فازهای مختلف این طرح به‌صورت فاز صفر، فاز یک و فاز دو است که علاوه بر چاپ بر روی کاغذ در یک فایل مخصوص دیجیتالی هم نگه‌داری خواهد شد. نقشه‌های سازه، معماری، سیویل، شهرسازی، تاسیسات مختلف از جمله مکانیکی، برقی و الکتریکی در معماری ساختمان وجود دارد که برای توضیح هر یک از این موارد باید مقاله جداگانه‌ای تالیف شود. مورد بحث ما در این مقاله فعلا در خصوص نقشه‌های معماری با فاز یک پروژه است و به موارد ذکر شده بعدی در مقالات دیگر اشاره خواهد شد.

نقشه فاز یک پروژه

نقشه فاز یک پروژه

اطلاعاتی که در نقشه فاز 1 ساختمان وجود دارد بسیار محدود بوده و هدف آن، آشنایی با پروژه و معرفی آن است. در این فاز، پیاده‌سازی اطلاعاتی که در فاز صفر دریافت شده انجام می‌شود و این اجرا در قالی ترسیم نقشه‌ها و طرح‌های اولیه خواهد بود که با عنوان طرح فاز یک معرفی می‌شود. دریافت مجوزهای لازم در خصوص نقشه‌های پلان، نما و مارد دیگر نیز برای صدور پروانه از شهرداری به این مکان‌ها ارسال خواهد شد.

نقشه‌های ترسیم‌شده در خصوص تایید و تکمیل طرح‌های موردنظر باید از مقیاس مشخصی پیروی کند. این نقشه‌ها در خصوص ویژگی‌های معماری مانند فضاهای مختلف در آن، نحوه استقرار و تمام مشخصات مربوط به داخل و نمای بیرونی یختمان را شامل خواهد شد. اگرذ تمام اطلاعات در این‌باره تکمیل شده و مشخص شوند به‌اصطلاح گفته می‌شود که فاز یک معماری تکمیل شده است.

مشخصات کلی نقشه‌های فاز یک معماری

در حالت کلی؛ معرفی ساختمان و ارائه تمام طرح‌ها به کارفرما در این مورد و استفاده از نظر آن‌ها در فاز یک پروژه قرار دارد. بررسی تاسیسات ساختمان و اجرای تمام سازه‌ها، برآورد هزینه‌ها در داخل این پروژه گنجانده شده است. یعنی به‌عبارت ساده‌تر می‌توان گفت؛ پروژه‌های فاز یک به مواردی مانند سنجش، ارزیابی و بررسی و تصمیم‌گیری نهایی کارفرمایان و سرمایه‌گذاران پروژه اشاره دارد، پس دقت در این فاز، نتیجه نهایی را پربار و پرثمرتر خواهد کرد. کیفیت نقشه‌های ترسیم‌شده و صحیح نیز در این باره اهمیت بسیار زیادی دارد.

در این فاز از نقشه‌های ملموس‌تر برای افراد مختلف استفاده می‌شود تا حتی افرادی هم که توانایی درک برخی مسائل در این باره را ندارند به‌راحتی بتوانند در یک نگاه جزئی به نقشه متوجه ماجرا شوند. ماکت و ترسیمات مختلف در آن که به‌صورت سه‌بعدی و سایه‌روشن‌های مختلف است، پروژه را قابل‌فهم تر می‌کند.

استنفاده از این ماکت‌ها و ترسیم نقشه‌های مختلف در این زمینه باعث می‌شود تا اگر در طرح و پروژه مورد نظر کم و کسری نیز وجود داشته باشد، به‌ طور سریع تشخیص داده شود و هرچه سریعتر در جهت تصحیح آن اقدام خواهد شد. با این موارد ذکر شده مشخص می‌شود که نتیجه و سرنوشت هر طرح و پروژه‌ای به وجود نقشه‌های فاز یک اهمیت خاص و مهمی دارد. پس در نهایت می‌توان گفت؛ پلان‌های طرح معماری، مقطع‌های معماری و طرح‌های معماری در این فاز باید موردتوجه قرار گیرد.

شما می توانید با مراجعه به این لینک راجب فاز صفر پروژه مطالعه نمایید.

انجام فاز یک پروه

انجام فاز یک پروه

وجود موارد بصری در نقشه فاز یک

در این نقشه برای اینکه درک بیننده از نتیجه نهایی کار بالاتر برود از فضاسازی و عمق بهره‌های زیادی برده می‌شود. به‌این معنی که؛ پررنگ‌تر شدن دیوارها در الویت قرار گرفته و حتی برای تفهیم بهتر از ترسیم لوازم موجود در خانه مانند مبلمان و اسباب خانه نیز استفاده خواهد شد. فاز یک پروژه عملیات متره و برآورده را به‌بهترین شکل ممکن پشتیبانی می‌کند. بعد از اتمام این فاز، کارفرما وارد عمل شده و بحث و گفتگو با او نیز به کامل‌ترین شکل ممکن انجام خواهد شد و اگر ایشان نظر یا پیشنهادی درباره پروژه داشته باشند، تغییرات موردنظر لازم اعمال خواهد شد.

سادگی ترسیم این طرح و نقشه‌ها باعث شده است تا حساسیت بسیار زیادی در آن‌ها رعایت نشود و با وسایل ابتدایی اقدام به ترسیم نقشه کنند. در این فاز، تغییرات به‌آسانی صورت خواهد گرفت و هر نوع تغییر نیز می‌تواند به نفع پروژه و کارفرما باشد چراکه؛ اگر در این قسمت اصلاحات صورت نگرفت، ممکن است مراحل بعدی پروژه برای اصلاحات، هزینه‌های زیادی در پی داشته باشد که این موضوع اصلا به‌صرفه نخواهد بود.

چه موقعیت‌هایی در فاز یک پروزه موردتوجه قرار می‌گیرد؟

در این فاز تمام مشخصات مربوط به پروژه اعم از متراز زیربنا، محل قرارگیری پلان، زیرزمین و نماها، مشخص کردن مکان پیاده‌ها، درخت‌ها و خیابان در حالت کلی و اهمیت به موارد داخلی مانند، ورودی‌های مختلف از جمله طول، عرض و ارتفاع راه‌پله‌ها، آسانسورها، پارکینگ‌ها موردتوجه قرار خواهد گرفت و تمام مشخصات جزئی هریک از موارد ذکرشده نیز به‌طور مفصل موردبررسی قرار می‌گیرد.

پلان‌های مختلف در فاز یک مورداهمیت هستند که به اختصار نام هریک از آن‌ها را خواهیم برد. پلان اندازه‌گیری طبقه همکف، موقعیت، اندازه‌گیری طبقات، مبلمان طبقات و نحوه قرارگیری اسباب در ساختمان، پلان خرپشته، پلان مربوط به پشی بام، و نماهای مختلف شمالی، جنوبی که باید در این نقشه موردتوجه قرار گیرد.

کلام آخر

هدف مجموعه پادیرمانا در این مقاله معرفی فاز 1 پروژه معماری بود که به توضیحات کلی در این زمینه پرداخته شد و تمام موارد موجود در این نوع نقشه موردتوجه قرار گرفت تا افرادی که در این خصوص اطلاعات ندارند بتوانند با مطالعه این مقاله، آگاهی کافی را به‌دست آورند.

 

 

Back to list

Related Posts

2 thoughts on “فاز یک پروژه چیست؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *