جواز ساختمانی یا همان پروانه ساختمانی یک پرونده رسمی است که از سوی شهرداری به پیمانکار ساختمان و یا مالک ساختما اعطا می شود و با استفاده از آن می تواند به ساخت و ساز و یا بازسازی ساختمان خود طبق قوانین و چهارچوب معین شده در همان جواز بپردازد. منظور از این چهار چوب و استاندارد ها تنها به جهت ایمنی ساختمان و اسودگی خاطر صاحب فعلی ساختمان و صاحبان بعدی است. هدف از ارائه و دریافت جواز ساختمان اطمینان یافتن از ساخت و ساز قانونی بر اساس اصل های شهرسازی، مشخصات فنی، ضوابط شهرداری و ایین نامه ها می باشد.
چه زمانی به مجوز ساختمان یا پروانه ساخت نیاز داریم
یکی از اصلی ترین سوالاتی که می تواند برایتان پیش بیاید این است که چه موقع به این جواز نیاز داریم؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که شما هر عملیاتی مبنی بر ساخت و ساز و یا بازسازی ساختمان انجام دهید باید حتما از قبل این مجوز را دریافت کرده باشید، البته در اغلب امور بازسازی ساده و موارد تعمیراتی ساختمان نیاز به این مجوز نیست و کارها توسط پیمانکار انجام می شود اما در صورتی که بخواهید بنایی را به ساختمان اضافه کنید و یا تغییرات عمده ای را انجام دهید معمولا به این پروانه نیاز خواهید داشت.
مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان
دریافت مجوز ساختمان به این راحتی ها هم که تصور می شود نیست و یک سری کارهای اداری دارد که باید انجام شود.
تشکیل پرورنده: اولین اقدام در دریافت جواز ساختمان تشکیل پرونده می باشد، در این مرحله صاحب ملک و یا وکیل ایشان در یک دفتر خدمات الکترونیک با عرضه کردن مدارک لازم، پرونده ای را مطابق با عملیات خود تشکیل می دهد، این پرونده می تواند برای پروانه نوسازی و یا تخریب باشد.. بعد از تشکیل رونده برای بازدید از ملک یک درخواست نوشته می شود و مامور شهرداری به منظور دریافت اطلاعاتی نظیر: عرض گذر، ابعاد بنا و یا ملک و … به ملک مراجعه می کند.
دستور نقشه: دومین مرحله دستور نقشه می باشد که بعد از بازدید از ملک انجام می شود. دستور نقشه از جانب شهرداری ارائه می شود و اطلاعاتی در رابطه با تعداد طبقه های موجود، ابعاد هر طبقه و … در اختیار شما قرار می دهد که می توانید آن ها را در اختیار مهندس معمار قرار دهید.
طراحی نقشه: در این مرحله تیم طراحی باید با در نظر داشتن دستورات نقشه از جانب شهرداری، اصول اتش نشانی و مهندس سازه پروژه نقشه را اماده کنند که علاوه بر طراحی بهینه، زیبایی و هماهنگی را در مناسب ترین حالت داشته باشد. این نقشه ها باید توسط دفتر خدمات مهندسی تایید شود و در غیر این صورت باید دوباره توسط تیم طراح اصلاح شود تا هنگامی که بتواند تاییدیه را دریافت نماید.
پرداخت عوارض: برای دریافت پروانه ساخت باید عوارضی را پرداخت نمایید این عوارض با توجهه به منطقه و تراکم آن و همچنین متراز بنا و تعداد طبقات و … متفاوت است. این عوارض باید به اداره مالیات پرداخت شود.
اماده کردن مدارک پیش نویس: در این مرحله باید خود مالک به منظور تهیه مدارک پیش نویس به دفتر خدمات مراجعه نماید و فرمی را مبنی بر تعیین ناظر پر کرده و منتظر تماس از سوی دفتر و معرفی فرد ناظر باشد. بهد از معرفی ناظر صاحب ملک باید با آن شخص قراردادی را تنظیم نماید تا بتواند سهمیه یا همان برگ سبز را دریافت نماید و در صوت رد ناظر باید تمامی موارد اصلاحیه انجام شود.
فهرست مدارک پیش نویس عبارتنداز:
برگ سبز مهر شده چهار حوزه شامل: برق، ساز، معماری و مکانیک
قرارداد ناظر با مالک همراه با برگ سبز ناظر
تاییدیه نما و تعهد برای رعایت کردن اصلاحیه ها
چک لیست بارگذاری و البته ززله مبحث ششصدونوزده
چاپ پروانه ساختمان: اخرین مرحله دریافت جواز ساختمان چاپ پروانه ساختمان می باشد. بعد از تایید شدن تمامی مراحل نوبت به تاییدیه چند مورد می رسد که عبارتنداز: تاییدیه شهر، معاون معماری و شهرسازی، طرح تفصیلی کف و بر، ریس صدور پروانه. بعد از انجام تمامی موارد ذکر شده می توانید مجوز خود را دریافت نمایید.
مدت اعتبار پروانه ساختمان
هنگامی که برای دریافت پروانه ساختمان به اداره شهرداری مراجعه می کنید با توجه به کارها و عملیاتی که می خواهید انجام دهید همانند: ساخت و ساز، بازسازی، تعمییرات و … متخصصان شهرداری مدت زمانی را برایتان در نظر می گیرند که تا سررسید ان تاریخ، پروانه ساختمان اعتبار دارد و معتبر می باشد و مالک و یا پیمانکار موظف است تا سر رسیدن تاریخ کار های ساختمان را به اتمام برساند. شاید سوال برایتان پیش آید که این تاریخ با چه هدفی تعیین می شود؟ باید بدانید که شهرداری به منظور جلوگیری از متروکه ماندن ملک، مانع از اذیت همسایه ها و …. این تاریخ را در نظر می گیرد تا مالک در انجام امور ساختمانی خود هیچ گونه کوتاهی نکند. در برخی مواقع پیش می آید که به دلیل تعطیلات، گرانی مواد اولیه و یا هر دلیل دیگری کار می خوابد و در زمان تعیین شده اماده نمی شود در این صورت می توانید دوباره به شهرداری مراجعه نمایید و تاریخ پروانه ساختمان را تمدید نمایید. ناگفته نماند که در این هنگام باید مبلغی را به عنوان عوارض برای دیرکرد کارتان پرداخت نمایید که مبلغ آن از طرف شهرداری با در نظر گرفتن متراژ ساختمان و میزان دیرکرد و دیگر موارد به شما اعلام خواهد شد. در مقابل ممکن است سرعت عمل بالایی داشته باشید و کار ها به خوبی انجام شود در این صورت هیچ گونه عوارضی به شما تعلق نمی گیرد.
هزینه دریافت صدور پروانه و جواز ساختمان
دریافت این مجوز نیز هزینه ای را برای شما به همراه خواهد داشت که اگر پیمانکار و یا فرد متخصصی را استخدام نمایید می تواند این هزینه را برای شما براورد کند. متخصصی و مهندسان شرکت پادیرمانا همراه شما هستند تا ضمن همراهی شما در تمامی مراحل بازسازی و ساخت پروژه به سوالات شما در رابطه با هزینه آن ها، نحوه انجام کار و … پاسخ دهند. به این منظور می توانید با شماره تماس های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.
تولید محتوا و سئو توسط کانون تبلیغاتی فرمو
One thought on “مراحل صدور پروانه و جواز ساختمان”