مقام سازی, مقاوم سازی بدون شناژ

مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ

مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ کار آسانی نیست؛ چرا که برخی از ساختمان ها از خشت،گل و سیمان ساخته شده اند و هیچ گونه سیستم باربری جانبی در آن سازه حتی شاید وجود نداشته باشد. در گذشته ساختمان هایی که قدیمی بوده اند با عدم کیفیت اجرا روبه رو می شدند؛ چراکه در این بین، آیین نامه ای وجود نداشت یا نسبت به رعایت آیین نامه چندان الزاماتی در نظر گرفته نشده بود. ما در این مقاله قصد داریم در مورد مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ به صورت مختصر ولی مفید با شما صحبت کنیم.

اهمیت شناژ برای جلوگیری از حوادث

اهمیت شناژ برای جلوگیری از حوادث

شناژ چیست؟

برای اتصال پی و فونداسیون های عمودی از شناژ استفاده می کنند. این گونه می توان نیروی وارده از وزن ساختمان را به زمین در نظر گرفت. در این جا استفاده از پی به مهار این نیرو کمک می کند. معمولاً پی ها ۵ متر فاصله دارند.از شناژ برای اتصال پی ها استفاده می کنند. این گونه سازه می تواند فشار و نیروی کششی را به راحتی تحمل نماید. معمولاً به صورت عمودی، مورب، افقی و مخفی شناژ مورد استفاده قرار می گیرد. به متصل شدن ستون های فوندانسیون شناژ افقی گفته می شود تا این چنین فشار وارد شده بر سازه تنها در یک نقطه متمرکز نگردد. همچنین برای جلوگیری از ارتعاشات زلزله شناژ افقی بهترین گزینه است؛ اما برای شناژ ساختمان های چند طبقه، معمولا شناژ عمودی بهترین گزینه است. برای شناژ مورب می توان ۲۰ سانتی متر شناژ را در نظر گرفت که از ۲۵ سانتی متر شناژ نباید افزایش یابد. برای اجرای شناژ به صورت اصولی باید از یک فرد متخصص و مهندس ناظر در این حوزه کمک بگیرید. در غیر این صورت شناژ نمی تواند استانداردهای لازم را در بر داشته باشد.

مقاوم سازی سقف های طاق ضربی

برای مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ باید ساختار ساختمان های قدیمی را بشناسید. معمولاً عملیات جوشکاری کیفیت اصلی را برای دوام و کشش فولاد جهت استحکام ساختمان در برابر زلزله به نمایش می گذاشت. به همین دلیل استفاده از سقف های طاق ضربی بسیار مورد توجه بود. آجرهای فشاری و تیرآهن بهترین گزینه برای سقف های طاق ضربی به شمار می آیند. اما در این جا مشکلی وجود دارد. یکپارچه نبودن ساخت های طاق ضربی نمی تواند دوام خوبی را در برابر زلزله از خود نشان دهد. در اینجا بهترین راهکار استفاده از شبکه میلگرد بر روی سقف است و همچنین باید با استفاده از ملات سیمان، سرامیک و موزاییک نازک کاری سقف را از بین برد.

استفاده اصولی از تیراهن و ستون در ساخت سازه

استفاده اصولی از تیراهن و ستون در ساخت سازه

مستحکم سازی ستون ها

قبلاً هم در انواع ساختمان سازی های قدیمی از انواع ستون استفاده می شد که ستون ها متاسفانه آن چنان مقاومت و عملکرد مناسبی را ارائه نمی دادند. در این هنگام برای مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ از ورق های سرتاسری می توان به عنوان جایگزین لقمه استفاده نمود. بدین ترتیب می توان با استفاده از شیوه ژاکت بتنی و به بالا بردن مقاومت برشی، پیچشی و خمشی ستون کمک کرد. این گونه است که با وجود ستون، ساختمان فولادی می تواند عملکرد بهتری در برابر زلزله از خود نشان دهد. همچنین استفاده از دو نبشی در قسمت بالا و پایین تیر می تواند زمانی که پی ستون ها به صورت یکسره مورد استفاده قرار می گیرند، اتصالات را به گونه ای مقاوم سازی کنند که از ریزش سقف جلوگیری نماید. ورق های زیر سری و روسری برای اتصالات خورجینی بهترین گزینه به شمار می آیند.

ژاکت بتنی چیست؟

سوالی که ممکن است با توجه به موضوع مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ مورد توجه قرار گیرد، این است که ژاکت بتنی چیست؟ معمولاً ژاکت بتنی به یک لایه از بتن گفته می شود که با میلگرد و خاموت بسته مورد کاربرد قرار می گیرد و می تواند به افزایش دوام برشی و خمشی ستون کمک کند. این چنین به شکل پذیری ستون می افزاید. معمولاً شرایطی برای استفاده از روکش بتنی بستگی دارد و امروزه معمولاً برای مقاوم سازی دیوارهای برشی از ژاکت بتنی استفاده می کنند. به هر حال برای مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ مقاومت اتصالات سازه در قاب بسیار مورد توجه قرار می گیرد و پوشش دهی تیرهای ساختمان مقاومت ساختمان را با استفاده از ژاکت بتنی افزایش می دهند.

به هر حال مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ به کیفیت مصالح آن نیز مرتبط می شود و بدون شک ژاکت بتنی می تواند بهترین گزینه برای مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ باشد. حتی ورق های فولادی می توانند به عنوان راهکار جبران ضعف بتن بهترین گزینه به شمار آید. البته دیوارهای برشی نیز می تواند سختی سیستم سازه را از بین ببرد تا بتوان با استفاده از میلگرد با احتیاط بیشتری نسبت به مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ اقدام نمود. امروزه کامپوزیت frp و ژاکت بتنی جزء شیوه های اصلی برای مقاوم سازی ساختمان های قدیمی بدون شناژ محسوب می شود

خدمات یک شرکت مهندسی معتبر

خدمات یک شرکت مهندسی معتبر

شرکت پادیرمانا

شرکت پادیرمانا برای ارائه خدمات ساختمانی خود از استانداردهای ملی و بین المللی غافل نمی ماند. این چنین شما می توانید به تعهدات پادیرمانا مطمئن باشید و به ارتقاء سازه خود برای جلوگیری از انواع حوادث بپردازید. مجوز های پادیرمانا شامل گواهینامه معتبر از سازمان برنامه و بودجه کشور، گواهینامه های صلاحیتی سمتا از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ایمنی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است. با وجود اطلاعات کاملی که در مورد این شرکت ارائه شده است، طبیعتاً می توانید در پروژه های ساختمانی خود اعم از نظارت و طراحی از مشاوره و خدمات مهندسی پادیرمانا استفاده کنید. شما کاربران عزیز از طریق ایمیل crm@padirmana.ir و یا شماره تلفن های  02145105  –  02122270012می توانید با این مجموعه در ارتباط باشید. padirmana.ir یک سایت اینترنتی معتبر و البته به روز است که خدمات خود را به صورت کاملاً شفاف به نمایش می گذارد.

مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ

مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ

سخن پایانی

ما در این مقاله در مورد شرکت پادیرمانا و خدماتی که ارائه می دهد با شما صحبت کرده ایم. این چنین شما می توانید با قیمتی بسیار ایده آل و هزینه ای معقولانه از خدمات این شرکت مهندسی به نحو احسن استفاده کنید. مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ نیز یکی از خدمات بی نظیر این شرکت مهندسی است که می توانید از مهندسین باتجربه ما با سابقه بالایی که دارند، انتظار داشته باشید. مقاوم سازی ساختمان بهترین و البته قابل قبول ترین روشی است که می توانید برای طول عمر مفید ساختمان انتظار داشته باشید. متأسفانه برخی به این موضوع توجهی ندارند و در کوتاه مدت با مشکلات ریز و درشت زیادی رو به رو می شوند؛ چنانچه به دنبال روش های کاربردی برای دوام و استحکام سازه باشید، در دراز می توانید به کیفیت ساخت سازه مطمئن باشید.

Back to list

Related Posts

3 thoughts on “مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ

  1. ایا مقاوم سازی ساختمان به سنگ هم ربطی داره؟ سنگ نمایما ریخته چیکارش کنیم؟ اب زده دیوارمون پوسیده.

    واقعا راهش پیچ کردن نماست؟

  2. سلام از مطالبتون استفاده کردیم
    برای مقاوم سازی نما بجر پیچ و رولپلاک کردن راه حل دیگه ای وجود داره؟
    متاسفانه سنگ نما ساختمان ما دچار ریزش شده…

    1. padirmana says:

      بله دوست عزیز.نیاز به بررسی کارشناسی و دقیق دارد

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *