شهرسازی, مهندسین مشاور

مهندسین مشاوره شهرسازی

 

مهندسین مشاور در واقع افرادی هستند که در زمینه ساختمان سازی، طراحی و برنامه ریزی مهارت و تخصص زیادی دارند. این افراد روی پروژه های عمومی و خصوصی کار کرده و وجودشان برای معماران ضروری است. این مهندسين با مشاوره هایی که به معماران می دهند باعث می شوند سازه های ساخته شده توسط معماران، از ایمنی زیادی برخوردار و بهینه باشند. ساخت سازه های باکیفیت و ایمن باعث می شود تا ایمنی همه تامین شده و سود آن نصیب همگان گردد. مهندسین مشاور شهرسازی از مهندسینی هستند که به معماران شهرداری هنگام ساخت هر ساختمان و سازه ای مشاوره داده و برنامه ریزی های لازم را انجام می دهند. این مهندسین مشاور خدمات متعدد و زیادی ارائه می دهند که اجرای آنها به صورت مرحله ای است. تمامی مهندسین مشاور وظایف اصلی و مهمی دارند که در تمامی پروژه ها اجرا شده و ثابت هستند. در ادامه این وظایف را بیشتر بررسی می کنیم.

مهندسین مشاور چه کسانی هستند؟

مهندسین مشاور چه کسانی هستند؟

قبل از اینکه به معرفی وظایف مهندسین مشاور شهرسازی بپردازیم باید مهندسین مشاور و کار آنها را توضیح دهیم. مهندس مشاور کسی است که از تجربه و آگاهی خود استفاده می کند و در یک تیم نقش آن ایرادیاب است. در واقع مهندس مشاور این است که هر گونه مشکلی که در طراحی و اجرای هر پروژه ای وجود دارد، شناسایی و بررسی کند. مهندسین مشاور در زمینه های مختلفی فعالیت دارند، از جمله مکانیک، عمران، برق، شیمیایی، کشاورزی، شهرسازی، صنعتی، محیط زیست و…. به طور کلی وظیفه اصلی مهندس مشاور، بسته به نوع و بزرگی پروژه آن که گاهی به صورت فنی و گاهی عملی است، ایجاد هماهنگی و مدیریت است.

خدماتی که مهندسین مشاور ارائه می دهند، چیست؟

مهندسین مشاور همانطور که از اسم آنها مشخص است، مشاوره است. اما باید این مشاوره به شکل های مختلفی ارائه شوند که در ادامه به ان اشاره می کنیم.

  • مشاوره اقتصادی:

مشاوره اقتصادی در پروژه های عمرانی از مهمترین خدمات مهندسین مشاور شهرسازی است. برای ارائه مشاوره اقتصادی باید از تحقیق در رابطه با پروژه و… کمک گرفت که به شرح زیر است.

  • امکان سنجی طرح و شناسایی آن
  • توجیه اقتصادی، فنی، اجتماعی و محیط زیستی پروژه
  • مطالعات کاربردی و توسعه ای و بنیادی
  • مطالعات موضوعی
  • خدمات مهندسی و آماری
  • ارزشیابی کردن طرح

در آخر نتیجه تحقیق به دست آمده مشخص می کند که سرمایه گذاران نیز برای سرمایه گذاری روی این پروژه تصمیم بگیرند.

  • مشاوره فنی و مهندسی:

مشاوره فنی و مهندسی نیز به همان اندازه که مشاوره اقتصادی مهم است، دارای اهمیت زیادی است. مشاوره مهندسی باید توسط حرفه ای ترین مهندسین به صورت کاملا حرفه ای انجام شود. مهندسین مشاور باید مواردی که در ذیل آمده است را به دقت بررسی کنند که عبارتند از:

مشاوره های شهرسازی از مجموعه پادیرمانا

مشاوره های شهرسازی از مجموعه پادیرمانا

  • آماده کردن استانداردها، معیارهای فنی و ضوابط و اجرا
  • طراحی تفصیلی و اجرایی، طراحی مفهومی
  • نظارت بر انجام امور و اجرا پروژه
  • کنترل مهندسی
  • مشاوره مدیریتی:

مدیرهای حرفه ای و باتجربه مشاوره مدیریتی را ارائه می دهند. این مشاوره مهندسین مشاور شهرسازی عبارت است از:

  • برنامه ریزی دقیق و کنترل کردم پروژه
  • مدیریت طرح اجرایی
  • پیاده نمودن نظام های طراحی و کیفیت
  • خدمات برنامه ریزی برای توسعه نمودن منابع انسانی و همچنین آموزش

وظایف مهندسین مشاور چیست؟

حال که با خدمات مهندسین مشاور شهرسازی آشنا شدید نوبت به وظایف آنها است. وظایف مهندسین مشاور بسیار گسترده و زیاد است. در واقع نقش هر مهندس مشاوری در چرخه ساخت و ساز و صنعت و … بسیار پر رنگ بوده و غیرقابل انکار است. مطالعات مقدماتی، در واقع اصلی ترین، اولین و مهمترین وظیفه هر مهندس مشاوری است. وظایف مهم مهندسین مشاور به شرح زیر است:

  • مطالعات مقدماتی

مطالعه مقدماتی به دو دسته بررسی کردن و شناسایی اولیه و تهیه طرح مقدماتی تقسیم بندی می شود که ادامه بیشتر به ان می پردازیم.

  • بررسی کردن و شناسایی اولیه:

بررسی و شناسایی اولیه مراحلی دارد که باید آنها را به ترتیب پشت سر گذاشت:

– ابتدا باید مهندس مشاور با کارفرما مذاکره نماید و پس از تبادل نظرات، یک جمعبندی و نتیجهگیری مناسب را به دست آورد. مهندسین مشاور اجازه در اختیار داشتن تمامی اطلاعات مربوط به پروژه را دارند. با این جمع بندی، مشخص می شود که پروژه در حال حاضر در آینده به چه مصالح و امکاناتی نیازمند است.

– مهندس مشاور باید مصالح ساختمانی را به دقت انتخاب کرده و هر گونه تحقیقاتی را در مورد این مصالح جمع آوری کند. چه تعداد نیروی انسانی، چه میزان و چه نوع مصالح مورد نیاز پروژه و … همگی باید در این مرحله مشخص شوند.

–در مرحله بعد باید ابعاد و سطح های مد نظر پروژه و از همه مهم تر اجزا و بخش های تشکیل دهنده ان را مشخص کرد.

– آماده کردن یک نقشه شماتیک از پروژه

– در مرحله آخر باید هزینه اولیه برای اجرایی کردن پروژه باید توسط مهندس مشاور برآورد شود.

  • تهیه طرح مقدماتی:

طرح مقدماتی که مهندسین مشاور تهیه می کنند باید قادر بر این باشد که نیازهای در حال حاضر پروژه را تامین کند. این طرح مقدماتی طبق زمانبندی و با گزارش دقیق و نظارت مهندس مشاور و کارفرما انجام می گیرد. در این طرح باید شیوه های تامین مالی و اعتبار مورد نیاز مشخص شود تا از دید اقتصادی صرفه جویی های لازم انجام شود.

مطالعات تفصیلی و آماده کردن سندهای مناقصه

مطالعات تفصیلی و آماده کردن سندهای مناقصه

  • مطالعات تفصیلی و آماده کردن سندهای مناقصه

مطالعات تفصیلی و آماده کردن سندهای مناقصه از دیگر وظایف مهندسین مشاور شهرسازی است که در این مرحله باید مهندسین مشاور وظایف زیر را انجام دهند:

– مشخص کردن مصالح و منابع تامین آن ها

– بررسی موارد مرتبط با هواشناسی و زمین شناسی

– بررسی آب های آشامیدنی و زیر زمینی

– شبکه فاضلاب و توزیع برق

– بررسی کلیه شرایط محل و محیط و عموم

در این مرحله مهندس مشاور وظیفه دارد که تمامی مشخصات فنی خصوصی و عمومی در یک جدول گردآوری کند. در این جدول باید سه اصل مهم را رعایت کند که شامل موارد زیر هستند:

شرکت در انجام مناقصه برای شهرسازی

شرکت در انجام مناقصه برای شهرسازی

  • مشخصات فنی باید به نحوی تنظیم شده باشند که در مناقصه سه پیمانکار بتوانند حضور یافته و شرکت کنند.
  • مهندس مشاور وظیفه دارد که شرایط مناقصه را مطرح کند و سپس تمامی داوطلبان باید برنامه کلی خود را به کارفرما، پیمانکار و مشاور مهندس ارائه دهند و بتوان طبق نظر این اساتید تصحیح را انجام داد.
  • همچنین باید بر همه مشخص شود که مهندس مشاور و کارفرما در تمامی بخش های پروژه تا اتمام ان نظارت دارند.
  • انجام مناقصه و نظارت بر آن

این مرحله دارای سه بخش مهم است که عبارتند از:

1- تعیین پیمانکار و یا حتی پیمانکارها

2- نظارت نمودن بر اجرا پروژه و روند کار

3- نظارت بر دوره نگهدارنده

تمامی این بخش های نام برده شده نیز خود دارای مراحلی هستند که مهندسین مشاور بر اجرای آنها نظارت دارند.

سخن آخر

شما در این مطلب با مهندسین مشاوره شهرسازی آشنا شدید و دانستید خدماتی که انجام می دهند به چه صورت است و چه وظایفی دارند. شما می توانید برای اطلاع بیشتر به سایت ما به نشانی اینترنتی https://padirmana.ir مراجعه کنید.

Back to list

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *