مهندسین مشاور, هزینه های ساخت و ساز

هزینه و ضریب بالاسری

در پروژه های ساختمان  سازی به جز هزینه های مستقیم که در قراردادها و فهرست بها وجود دارد، هزینه های غیر مستقیم دیگری هم به پیمانکار تحمیل خواهد شد که در صورت عدم بی توجهی به آن ها ممکن است ضررهای هنگفتی به وجود بیاید. این هزینه ها به  طور کلی می توانند هم  زمان با چندین پروژه در حال ساخت مرتبط باشند. جهت در نظر گرفتن این هزینه ها و یک ضریب خاص وجود دارد که آن را با نام ضریب بالاسری می شناسند.

در پروژه  های ساختمان سازی، ضریب بالاسری اهمیت زیادی دارد و به همین خاطر هم نباید آن را نادیده بگیرید. در هر صورت اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباره هزینه و ضریب بالاسری به دست آورید، پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله همراه ما بمانید و مطالب مهمی ذکر شده را نادیده نگیرید.

هزینه و ضریب بالاسری

هزینه و ضریب بالاسری

معرفی انواع هزینه ها و ضریب بالاسری

به  طور معمول هزینه های بالاسری در 2 دسته؛ هزینه بالاسری کار و هزینه بالاسری عمومی تقسیم می شوند. هر کدام از این دسته ها ویژگی های خاص مربوط به خود را دارند که در این بخش به بررسی آن ها پرداخته ایم.

  • هزینه بالاسری کار

هزینه هایی که امکان مربوط کردن شان به کار شخصی وجود دارد و می توان رقم یا عدد مشخصی نیز برای هر کدام از موارد به آن اختصاص داد را با نام هزینه بالاسری کار می شناسند. این نوع هزینه ها طبق فهرست بها شامل مواردی همچون هزینه مالیات، هزینه ضمانت نامه برای انجام دادن تعهدات، هزینه ضمانت نامه وجوه حسن اجرا کردن کار و سود پیمانکار می شوند.

  • هزینه بالاسری عمومی

هزینه های بالاسری عمومی برخلاف هزینه بالاسری کار هستند و نمی توان آن ها را به یک کار مشخص مربوط نمود یا مشخص کرد که از لحاظ مالی چه میزان باید در هر کدام از موارد دیده شود.

این هزینه ها معمولا در فهرست بها شامل هزینه دستمزد نیروی انسانی، امور اداری و مالی، خدمات، تدارکات، هزینه بیمه های عمومی، بیمه بیکاری کارکنان، هزینه وسایل نقلیه، هزینه عوارض شهرداری، هزینه بهره  برداری و نگه  داری از انبار، هزینه تجهیزات و دستگاه ها، هزینه ضمانت نامه شرکت، هزینه چاپ نقشه و فتوکپی، هزینه  پذیرایی، هزینه  لوازم التحریر، هزینه استهلاک، هزینه  آب، هزینه برق و هزینه سوخت دفتر، هزینه سرمایه  گذاری و همچنین اجاره محل دفتر می شود.

پیمانکار چگونه هزینه های بالاسری را محاسبه می کند؟

پیمانکار چگونه هزینه های بالاسری را محاسبه می کند؟

پیمانکار چگونه هزینه های بالاسری را محاسبه می کند؟

توجه داشته باشید بر خلاف مهندس مشاور که در حین پیشنهاد قیمت برحسب نوع طرح و نوع واگذاری کار، ضریب بالاسری را طبق دستور العمل کاربرد فهرست بها انتخاب می نماید و از این طریق هزینه اجرای کار را لحاظ می کند، پیمانکار در حین ارائه پیشنهاد قیمت به جای استفاده کردن از ضریب باید آنالیز هزینه های بالاسری را طبق شرایط پروژه مورد نظر، به  صورت هزینه محاسبه کند و آن را در پیشنهاد قیمت برای شرکت در مناقصه لحاظ کند.

مثلاً پیمانکاری که قصد دارد هزینه کاراگاهی خود را حساب کند، باید براساس چارت کارآگاهی عوامل شامل مدیر پروژه، دفتر فنی، مهندسین کارگاه، مسئول انبار، تکنسین ها و سایر افراد موجود، نفراتی که به آن ها احتیاج دارد را مشخص کنند و سپس حقوق هر کدام را هم با دقت لحاظ کند. از این طریق می تواند هزینه مستمر کارگاه را نیز مورد محاسبه و بررسی قرار دهد.

بعد از این  که هزینه مستمر کارگاه را به دست آورد، باید آن را به نسبت هزینه های کل بالاسری بسنجد و سپس درصد به  دست  آمده را نیز در آنالیز هزینه های بالاسری لحاظ کند.

هزینه های بالاسری گاهی اوقات ممکن است در بعضی از پروژه ها تأمین شوند که باید در آنالیز هزینه های همان پروژه مورد بررسی قرار بگیرد یا این  که شرکت پیمانکار چندین پروژه مختلف در دست داشته و هزینه های مربوط باید براساس نسبت وزنی هر پروژه تخصیص داده شوند.

پیمانکار نقش مهمی در اجرای پروژه ساخت و ساز ساختمان دارد و اگر از یک پیمانکار باتجربه کمک نگیرید، امکان دارد با مشکل مواجه شوید و ضررهای زیادی  هم به وجود بیاید. از این طریق اگر می خواهید شاهد نتایج عالی باشید و خطایی در محاسبات هزینه و ضریب بالاسری نیز رخ ندهد، توصیه می کنیم از متخصصین مجموعه پادیرمانا کمک بگیرید.

نکات مهم مربوط به هزینه و ضریب بالاسری

نکات مهم مربوط به هزینه و ضریب بالاسری

نکات مهم مربوط به هزینه و ضریب بالاسری

در رابطه با موضوع هزینه و ضریب بالاسری یک سری نکات و موارد مهم وجود دارد که بهتر است به  خوبی با آن ها آشنا شوید تا بعداً پروژه مورد نظرتان دچار مشکل نشود.

  • دقت داشته باشید هزینه نیروی انسانی که در اختیار مهندس مشاور یا کارفرما جهت آزمایش و بازرسی قرار می گیرد، در هزینه های بالا سری دیده می شود و شخص پیمانکار به هیچ  عنوان نمی تواند از این لحاظ مبلغ اضافه ای را درخواست کند.
  • هزینه های بالاسری معمولاً تا هنگام تحویل موقت هستند و اگر زمان یا وقت تحویل موقت که آن را از قبل مشخص کرده اید، به دلایل مختلفی خارج از قصور شخص پیمانکار مجدد تمدید شود، باید از کارفرما هزینه ما به التفاوت مطالبه و دریافت شود.
  • مسلما تا این بخش از مقاله به خوبی با هزینه و ضریب بالاسری آشنا شده اید اما برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر می توانید به راحتی با مشاورین مجموعه پادیرمانا در تماس باشید و پاسخ تمامی سوالات خود را به بهترین شکل ممکن، دریافت کنید.
  • هزینه دستمزد مشاغل و نیروهای انسانی در تعمیرگاه ماشین آلات، به  عنوان هزینه ساعتی ماشین  آلات پیش  بینی  شده و بر اساس ردیف های مربوطه نیز آن ها را می پردازند. از این  جهت در قسمت بالاسری هزینه ای پرداخت نمی شود.

کلام آخر

هزینه و ضریب بالاسری پروژه های مختلف در زمان تعیین قیمت پروژه، معمولاً توسط پیمانکار و براساس محل، عملیات و مدت اولیه پیمان مورد محاسبه قرار می گیرد و به این شکل ضریب در قیمت قرارداد مشخص خواهد شد.

هزینه های بالاسری در واقعیت، تابع مدت پیمان هستند ولی در قراردادهای غیر عمرانی و عمرانی این هزینه ها طبق توضیحات به  صورت ضریبی تعیین می شوند که تابع کارکرد هستند و در صورت طولانی شدن مدت پیمان نیز بار بسیار زیادی به پیمانکار متحمل می شود. از این طریق هم پیمانکار مجبور می شود هزینه های بالاسری پروژه را از حساب خود بپردازد.

Back to list

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *