مراکز خرید سنتی، با چالش های بزرگی در مواجهه با خرید آنلاین رو به رو هستند. در سال های اخیر رشد فزاینده تکنولوژی از بسیاری جهات به نفع مردم بوده است. در بیشتر کشورهای پیشرفته از چین گرفته تا آمریکا، مراکز خرید در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگرند تا مشتریان بیشتری را با استفاده از این تکنولوژی ها به خود جلب کنند. مزایایی که هوشمند سازی مراکز خرید به ارمغان آورده اند، بسیار قابل توجه است. برای مثال این مراکز خریداران وفادارتر، هزینه های عملیاتی کمتر و درآمدهای بیشتری در مقایسه با مراکز خرید معمولی دارند. مدیران این مراکز، بیشتر بر تجربه خوشایند مشتری از فروشگاه ها تمرکز دارند تا گشایش مراکزی با محصولات متنوع و جذاب. ما قصد داریم تا برای آشنایی شما با فواید و اهمیت هوشمند سازی مراکز خرید، چند فناوری رایج این روزها را در این مراکز شرح و بست می دهیم. تا انتهای این مقاله همراه با ما باشید.
شیشه هوشمند در هوشمند سازی مراکز خرید
شیشه هوشمند، یا شیشه الکتروکرومیک، به کاربر اجازه می دهد تا با تغییر جریان الکتریکی، منظره ای دیدنی برای فضاهای داخلی مراکز خرید، همچون فروشگاه لباس ایجاد کند. این نوع شیشه قابل تعویض بوده و می توان از آن در ساختار پنجره، پارتیشن، سقف و نورگیر بهره برد. به کمک این شیشه ها، صاحب مغازه می تواند، میزان نور، گرمایش یا تابش نوری که از شیشه عبور می کند را تنظیم کند، در نتیجه حضور در فضای اتاق، برای افراد در آن، راحت تر خواهد بود. این مسئله حتی در کاهش مصرف انرژی نیز تاثیر گذار است، زیرا پنجره های ساخته شده از این نوع شیشه، به گونه ای طراحی شده اند که امکان بهره بردن از نور خورشید و تنظیم نور ورودی به فضای اتاق، فراهم شده است و کاربرد فراوانی در هوشمند سازی مراکز خرید دارند.
پلتفرم لمسی
امروزه مراکز خرید برای بهبود تجربه مشتری، اقدام به نصب پلتفرم های لمسی می کنند. این صفحات نمایش به مشتری، با استفاده از نقشه و راهنما در پیدا کردن جایگاه ها، آشنایی با دستورالعمل ها و حتی سرگرم شدن با باز های کامپیوتری یاری می رسانند. برای مثال در اتاق پرو لباس می توان این فناوری را به کار برد.
فناوری تاچ یا لمسی و کاربرد آن در مراکز خرید
خریدار به کمک این صفحات هوشمند، که نقش دستیار خرید را ایفا می کند، رنگ ها و طرح های مختلف مربوط به لباس ها را پیشنهاد می دهد. مشتریان از طریق این درگاه به موجودی فروشگاه پی میبرند. این امر یکی ا الزامات برای هوشمند سازی مراکز خرید میباشد.
استفاده از بلوتوث و وای فای ( بازاریابی بر اساس لوکیشن افراد)
برخی تکنولوژی ها در مراکز خرید، با تکیه بر مکان فرد خریدار، تحول بزرگی در فروش اجناس به وجود آورده اند. تصور کنید که در یک کافه توقف کرده اید، فناوری های مکان یاب، همچون بلوتوث و وای فای مرکز فروش، بر اساس لوکیشن تان یک سری اعلان خرید به شما ارسال می کنند، در نتیجه شما از وجود یک محصول جدید، که در آن مکان فروخته می شود با خبر می شوید! البته برای بهره بردن از این امکانات باید نرم افزار آن مرکز خرید را نصب کنید. با بهره بردن از این نوع فناوری ها می توان علاوه بر خلق خاطرات خوب از خرید برای مشتری، میزان درآمد را در این مراکز فروش به حداکثر میزان خود رساند.
ارسال اعلان کالا در فروشگاه به مشتری
مراکز خریدی که چنین برنامه هایی را ارائه می دهند، به سرعت مورد استقبال قرار می گیرند، زیرا خریداران می توانند از تخفیف های داخل فروشگاه، کوپن ها و پیشنهادات جذاب و وسوسه کننده ای که توسط فروشنده ارسال می شود، سریعا آگاه شوند. از دیگر مزایای این فناوری پی بردن به میزان کارایی فروشگاه و میزان فروش آن است. به چه صورت؟ این نرم افزار ها به شما به عنوان صاحب فروشگاه یاری می رساند تا متوجه شوید چه تعداد بازدیدکننده از در وارد و چه تعداد خارج شده اند، . همین موضوع یک معیار کلیدی است که در بهینه سازی میزان موفقیت کسب و کار شما، به کارتان می آید. فراموش نکنید که مشتریان، همیشه در اولین یا حتی دومین بازدید از یک مراکز خرید اقدام به خرید نمی کنند. بنابراین امکان اندازه گیری دقیق میزان ورود به مرکز خرید، روشن می کند که در کل چقدر کارآمد هستید. در نتیجه می توانید راهکارهای بیشتری را برای بهبود و رونق کسب و کار خود در پیش بگیرید.
حسگرهای هوشمند امنیتی
حسگر های هوشمند امنیتی، اصولا دو موضوع مهم را در مراکز خرید مورد پایش و کنترل همیشگی قرار می دهند. اقدامات امنیتی در مواجهه با آتش سوزی و اقدامات لازم، در صورت دستبرد زدن به مایملک مرکز فروش از جمله این موارد هستند.
حسگرهای هوشمند در مراکز خرید
حسگرهای هوشمند در کم ترین زمان ممکن و از طریق اپلیکیشن های مرکز خرید، به خریدار کوتاه ترین و امن ترین مسیر را در صورت بروز آتش سوزی، نشان می دهند. از این سنسورها می توان برای ژئوفنس کردن دارایی های مرکز خرید، در صورت به سرقت رفتن (خروج از یک محدوده تعیین شده) بهره برد.
سنسورهای هوشمند نور و تهویه
در مراکز خرید از سنسورها می توان برای اندازه گیری و کنترل دقیق دما، کیفیت هوا، رطوبت، نور محیط، تمیزی سطح و سایر عوامل محیطی استفاده کرد. سیستم های تهویه مطبوع، روشنایی و سایر سیستم ها را می توان طوری پیکربندی کرد که به طور خودکار به داده های حسگر واکنش نشان دهند. به عنوان مثال، همانطور که نور طبیعی کم می شود، نور الکتریکی می تواند به طور خودکار روشن شود. حسگرها می توانند به کارکنان فروشگاه اطلاع دهند که دستشویی نیاز به کاغذ توالت دارد یا مایع دستشویی روی زمین ریخته و نیاز به پاک سازی سریع آن از روی کاشی ها می رود.
نصب انواع مختلف حسگرهای هوشمند در مراکز خرید
مطالعات نشان می دهد که توجه به همین جزییات، اعم از دستشویی های تمیز و همچنین میزان بهینه نور محیط، دما و رطوبت، می تواند به افزایش وفاداری مشتری به آن فروشگاه کمک کند و در نتیجه، تأثیر مثبت آن روی طول بازدید مرکز خرید بیشتر و بیشتر شود.
جمع بندی
با پیشرفت هر چه بیشتر فناوری هوشمند، مراکز خریدی که از این نوع تکنولوژی ها بهره می برند، تبدیل به مکانی متفاوت می شوند، مکانی که مشتری در آن تجربه ای نو از خرید آفلاین را تجربه می کند. مراکز خرید مدرن با استفاده از فناوری هایی مانند شیشه های هوشمند، پلت فرم های لمسی (دارای صفحه نمایش) و اپلیکیشن هایی با محوریت بازاریابی، می توانند به راحتی با خرده فروشان و یا حتی فروشندگاه آنلاین به رقابت بپردازند. بنابراین، همین موضوع اهمیت هوشمندسازی مراکز فروش را به وضوح نمایان می کند.