اصول BIM

طراحی بر اساس اصول bim

Bim (بیم) که مخفف کلمه Building information modeling است به معنای مدل سازی اطلاعات ساختمان می باشد که معنای لغوی آن در سال 1992 به وجود آمد اما این مفهوم در آن زمان کاربرد چندانی نداشت و به صورت رسمی از سال 2007 در بیشتر سازمان ها شروع به کار کرد و اکنون حدود 50 تا 75 درصد از مالکان، پیمانکاران دولتی و شخصی از این فناوری استفاده می کنند.

بیم از دسته مباحثی می باشد که امروزه فعالین صنعت ساخت بسیار با آن سر و کار دارند. این فناوری کاربرد بسیار گسترده ای را از مراحل طراحی، ساخت، بهره برداری و تخریب را به نمایش می گذارد. بیم یک نرم افزار نیست بلکه علم و روشی است که گام به گام مراحل طراحی یک ساختمان تا ساخت کامل آن را تشریح می کند همانند اتوکد که در علم معماری از آن به منظور ترسیم نقشه های مهندسی و صنعتی به کار گرفته می شود.
کاربران با استفاده از این روش می توانند فرایند ساخت، متره کردن، ترسیم نقشه ها، اضافه کردن پارامتر های مختلف در حین انجام پروژه و … کار های ساخت و ساز بسیاری را انجام دهند. به بیانی دیگر این گونه می توان گفت که بیم، یک ماکت دیجیتال از پروژه را در اختیار کاربران قرار می دهد و مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد را در درون خود می گنجاند. افراد با استفاده از بیم به راحتی چه هر چه تمام تر می توانند با افراد و یا شرکت های بی شماری در ارتباط باشند. و یا این که به آن ها کمک کنند تا اطلاعات و داده های خود را از طریق یک پایگاه مشترک به اشتراک بگذارند.

اصول bim چیست؟

بیم این امکان را برای کاربران خود فراهم می آورد تا همه افراد در هر زمانی بتوانند به اطلاعات مربوط به پروژه ها بدون این که برای کار دیگران مزاحمت ایجاد کنند دسترسی داشته باشند. این اطلاعات در محیط مشترکی قرار دارند که به آن Common Datat Environment و یا پلتفورم گفته می شود. این محیط در فضای ابری به اجرا در می آید و دسترسی کاربران را مدیریت می کند و فایل های گوناگونی با هر نوع فرمتی را به خوبی مدیریت می کند. اما به طور خلاصه این گونه می توان گفت که اصول کار bim اشتراک گذاری اطلاعات و داده ها و همچنین کار گروهی می باشد. این فناوری از 4 فاز برنامه ریزی باسازی یا نوسازی بیم، طراحی بیم، ساخت بیم، نگه داری و مدیریت سرویس دهی تشکیل شده است.

اصول bim چه کاربردی دارد؟

کاربرد bim در چرخه ساخت یک بنا است که افزایش دقت، فهم و سرعت در چرخه یک پروژه اعم از ایده اولیه، طراحی، ساخت، بهره برداری و تخریب انواع ساختمان را فراهم می آورد. به بیانی دیگر بیم ماکتی است که به شبیه سازی بنا در فضای مجازی می پردازد تا کاربران با استفاده از آن بتواند قبل از این که اقدام به ساخت و ساز نمایند کلیه تداخل ها، اشکالات اجرایی بین نقشه، بخش های مختلف اجرایی (معماری، سازه، تاسیسات مکانیکی و برقی) مشخص و به اصطلاح CLASH گیری گردد تا مشکلی در حین و یا پایان ساخت و ساز به وجود نیاید.

 اصول bimمفهوم bim در مدیریت پروژه

ابزار های گوناگونی وجود دارد که یک مدیر پروژه با تجربه، با به کارگیری از آن ها می تواند یک پروژه ساخت و ساز را مدیریت و کنترل نماید. یکی از این ابزار ها bim است که با به تصویر کشیدن سه بعدی طراحی های پروژه، مدیریت تداخل آن ها، ارائه یک تصویر اجرائی از برنامه زمان بندی شده و براورد هزینه ها به عنوان یک ابزاری کارآمد ایفای نقش می کند و می تواند مزایایی از جمله کاهش تلفات و افزایش بهره وری را نیز به دنبال خود بکشاند.

چرا طراحی بر اساس اصول bim

استفاده از bim می تواند با مزایای فراوانی برای کاربران همراه گردد. چرا که قادر است تمامی موارد و امکانات یک پروژه را به شکل سه بعدی تهیه نماید و در مواقعی که کاربران احساس می کنند شرایط برای پروژه سخت و پیچیده شده است می توانند از بیم حداکثر بهره را ببرند. در واقع این فناوری کمک می کند تا اهداف و اطلاعات خود را به شکل دقیق تری درک و وضعیت خود را ارتقا دهند تا از این طریق سند معتبری برای استفاده های مختلف ایجاد کرده باشند. با به کارگیری از بیم می توان پروژه خود را تحلیل نمود و یا این که برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل مهندسی بهتری را انجام داد.

چند نمونه از طراحی های bim

با بیم می توان تصاویر سه بعدی را طراحی نمود تا با مقایسه کردن طیفی از طرح ها، بتوان یکی از بهترین آن ها را انتخاب و به مشتریان ارائه داد. با به کارگیری از مدل بیم می توان یک تصاویری زیبا از ساختمانی را که قرار است در آینده ساخته شود نشان داد. با استفاده از این فناوری می توان ساختار سیستم های مختلف و پیچیده ساختمان را آنالیز نمود تا کاربران بتوانند با چالش ها و مسائلی که در پیش رو ست بیشتر آشنا شوند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید.

تولید محتوا : کانون تبلیغاتی فرمو

Back to list

One thought on “طراحی بر اساس اصول bim

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *