امکان سنجی

مراحل مهم در مطالعات امکان سنجی حوزه صنعت ساختمان

سنجش و مشخص کردن قابلیت یک طرح یا یک ایده را امکان سنجی می گویند. به عنوان مثال: مسئولین آن پروژه از نظر قانونی و فنی به این باور می رسند که اجرای آن پروژه امکان پذیر می باشد یا خیر!

همچنین قابل توجیه بودن اجرای این پروژه از لحاظ اقتصادی هم در دسته امکان سنجی قرار می گیرد و این مسئله ما را از ارزش سرمایه گذاری در این پروژه آگاه می کند.

بعضاً ممکن است یک پروژه قابلیت اجرا نداشته باشد و این اتفاق به دلایل مهم قانع کننده ای بیفتد، یکی از این دلایل نیاز به منابع زیاد است که نه تنها باعث باز ماندن از وظایف دیگر منابع می شود، بلکه ممکن است منجر به پرداخت هزینه های بیشتری نسبت به کسب درآمد آن سازمان شود یعنی به طور کلی سودآور نیست.

انواع مطالعات امکان سنجی

انواع مطالعات امکان سنجی

پادیرمانا در این مقاله تصمیم دارد به بیان تمامی نکات و مراحل مهم در مطالعات امکان سنجی حوزه صنعت ساختمان بپردازد، اگر شما هم تصمیم به انجام ساخت و ساز داشته اید و یا می خواهید، بدانید که ملک مورد نظر شما ارزش ساخت و ساز دارد یا خیر، می توانید به مطالعه این مطلب بپردازید اما پیش از اینکه مراحل امکان سنجی را مورد بحث و بررسی قرار گرفته شود باید مزایای آن بیان شود. در امکان سنجی این امکان وجود دارد که موقعیت های جدیدی کشف شود که در نهایت منجر به تغییر دامنه پروژه شود. انجام یک مطالعه برای امکان سنجی همیشه برای پروژه مفید می باشد، چرا که به مدیران، کارفرمایان و…  پروژه را به طور واضح و روشن معرفی می کند.

  •  
      مزایای امکان سنجیمزایای امکان سنجی

     

  • مزایای امکان سنجی به شرح زیر می باشد:
  • بهبود تمرکز تیم های پروژه
  • شناسایی موقعیت های جدید
  • کسب اطلاعات ارزشمند
  • کاهش شک و شبهه در پروسه ساختمان
  • ارائه دلایل معتبر برای ارائه پروژه
  • افزایش موفقیت
  • کمک در تصمیم گیری
  • ارائه دلایلی برای ادامه ندادن به پروژه

اهداف امکان سنجی

  • درک کامل و همه جانبه پروژه
  • اطلاع از کلیه مسائل و مشکلاتی که ممکن است هنگام اجرای پروژه به وجود بیاید اعم از مالی فنی و…
  • تعیین دوام پروژه یا به بیان دیگر ارزش انجام دادن پروژه
اهداف امکان سنجی

اهداف امکان سنجی

که شما از طریق مجموعه مهندسین مشغول در پادیرمانا می توانید از تمامی این مسائل آگاهی پیدا کنید.

مراحل مطالعات امکان سنجی

در مطالعات امکان سنجی هفت مرحله وجود دارد که این مراحل به شرح زیر می باشند:

امکان سنجی چیست ؟

امکان سنجی چیست ؟

  1. انجام تحلیل مقدماتی
  2. تعیین و تهیه صورت حساب پیش بینی شده
  3. انجام تحقیقات
  4. بازار برنامه ریزی سازمان تجارت
  5. ترازنامه افتتاحیه
  6. مرور داده ها
  7. تصمیم

مرحله اول انجام تحلیل مقدماتی

برای انجام مطالعه امکان سنجی باید با تحلیل و شرح برنامه خود شروع کنید یعنی بر روی هدف و نیاز به خود بازاری که در آن تقاضا زیاد است و یا اینکه محصول یا خدمات شما مزیت مشخصی داشته باشد تمرکز کنید و بعد از آن تعیین کنید که آیا ارزش سرمایه گذاری و به تولید رساندن را دارد یا خیر؟!

 

مرحله اول انجام تحلیل مقدماتی

مرحله اول انجام تحلیل مقدماتی

مرحله دوم تعیین و تهیه صورت حساب پیش بینی شده

در این مرحله کاری که شما باید انجام دهید پیش بینی می باشد. یعنی از درآمدی که از پروژه خود انتظار دارید گرفته تا چه سرمایه گذاری باید برای رسیدن به آن هدف انجام دهید این اساس صورت درآمد شما میباشد. از مواردی که باید در این قسمت از مطالعه امکان سنجی به آن توجه کنید می توان به خدمات مورد نیاز هزینه آن ها بازپرداخت و… اشاره کرد.

مرحله دوم تعیین و تهیه صورت حساب پیش بینی شده

مرحله دوم تعیین و تهیه صورت حساب پیش بینی شده

مرحله سوم انجام تحقیقات

این مرحله هم یکی از مراحل انجام مطالعات امکان سنجی می باشد که برای موفقیت در این مطالعه امکان سنجی بسیار حائز اهمیت است پس تا حد امکان به طور کامل آن را انجام دهید. این مسئله بسیار مهم می باشد که اگر سازمان شما منابع لازم را برای انجام کار نداشته باشد از یک شرکت برای این کار کمک بگیرید تحقیقات در این مرحله به شما کمک می کند تا از درآمد پروژه تصویر واضح و واقعی را دریافت کنید. اما مواردی که باید در این مرحله در نظر داشته باشید شامل  تجزیه تحلیل رقبا-ارزش بازار و سرمایه شما می باشد.

مرحله چهارم بازار برنامه ریزی سازمان تجارت

در این مرحله از مراحل مطالعه امکان سنجی پس از اتمام بررسی بازار و تحقیقات باید فعالیت های سرمایه گذاری را تنظیم کرده که باید شامل هزینه های راه اندازی پروژه و هزینه های مربوط به عملیات باشد. مانند: تجهیزات-مراحل تجاری پرسنل و…

مرحله چهارم بازار برنامه ریزی سازمان تجارت

مرحله چهارم بازار برنامه ریزی سازمان تجارت

مرحله پنجم ترازنامه افتتاحیه

در این مرحله از مراحل مطالعات امکان سنجی باید دارایی ها و بدهی ها مشخص شود. همچنین لیستی که شامل کالا منبع هزینه و بودجه باشد- باید تهیه شده و تعهدات خرید زمین-ساختمان تجهیزات باید بر اعتبار این دارایی ها باشد.

مراحل مهم در مطالعات امکان سنجی حوزه صنعت ساختمان

مراحل مهم در مطالعات امکان سنجی حوزه صنعت ساختمان

مرحله ششم مرور داده ها 

مرور داده ها هم یکی از مراحل مهم در مطالعات امکان سنجی می باشد که در این مرحله باید مراحل پیشین را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید و آن را با هزینه ها و بدهی های خود مقایسه کنید. که آیا هنوز ریسک و تجزیه و تحلیل مدیریت این پروژه را واقع بینانه می بینید؟

مراحل مطالعات امکان سنجی

مراحل مطالعات 

مرحله هفتم تصمیم

در این مرحله باید امکان پذیر بودن پروژه را تصمیم گیری کنید که به نظر ساده می رسد اما کلیه مراحل قبلی به این مرحله منتهی می شود.

بهترین روش ها برای مطالعات امکان سنجی

  • استفاده از قالب ها و ابزارهای نظرسنجی
  • دریافت بازخورد مناسب از ذینفعان
  • تحقیقات بیشتر در مجموعه داده ها
  • انجام تکالیف
بهترین روش ها برای مطالعات امکان سنجی

بهترین روش ها برای مطالعات 

گروه مهندسین مشاور پادیرمانا

گروه مهندسین مشاور پادیرمانا با هدف انجام خدمات مشاوره در خصوص طراحی-نظارت و اجرای رشته های مختلف مسکونی- تجاری- صنعتی- اداری-نظامی- آموزشی- درمانی و… تاسیس گردیده که طبق بهره مندی از توانایی ها و دانش فنی کارکنان امروزه به یکی از بهترین و مجهز ترین مجموعه های مهندسی عمرانی تبدیل شده است. این مجموعه دارای پروانه طراحی و نظارت از وزارت شهر سازی همچنین گواهی نامه معتبر از سازمان برنامه و بودجه کشور دارد.

شما کاربران گرامی که تصمیم به اجرای پروژه ساختمانی خود دارید می توانید به این مجموعه مراجعه کنید چرا که پادیرمانا با رعایت استانداردهای بین المللی همچنین افزایش کیفیت خدمات خود و فراهم کردن شرایط همکاری در منطقه توانسته به یکی از بهترین مجموعه های مهندسی معماری تبدیل شود. پس به دلیل داشتن این قابلیت ها و ویژگی ها می تواند یکی از بهترین مجموعه هایی باشد که به شما در زمینه ساخت و ساز و انجام پروژه های ساختمانی کمک کند.

 

Back to list

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *