تغییر کاربری

همه چیز درباره تغییر کاربری ساختمان

کاربری ساختمان چیست و چه کاربردی دارد ؟ در واقع کاربری ساختمان از جمله مواردی است که در هنگام خرید و اجاره خانه کاربرد دارد و گاهی نیاز است که به تغییر کاربری بپردازید در این صورت باید از هزینه ی این کار آگاه باشید و در کنار آن با روش های انجام آن و به طور کلی اطلاعات آن آشنا باشید. در واقع در شهر و حومه ی محل زندگی شما ساختمان هایی وجود دارد که برخی از آن ها مسکونی و برخی دیگر تجاری هستند و به منظور کسب و کار تاسیس شده اند. در این بین هر ساختمانی دارای شناسنامه ای بوده است که مشخصات و ویژگی های ساختمان را در آن مطرح کدده اند که به آن پروانه ساخت گفته می شود. در پروانه ساخت تمام ویژگی های اعم از متراژ واحدها و تعداد طبقات و تمام اطلاعات مهم کاربری بیان شده است که به هنگام تغییر کاربری به کار می آید. و اما اصلی و اساسی ترین سوالی که مطرح می شود این است که تغییر کاربری شامل چه مواردی است و هدف از این کار چیست ؟ در ادامه ما به بررسی همه چیز درباره تغییر کاربری ساختمان می پردازیم.

همه چیز درباره تغییر کاربری ساختمان

همه چیز درباره تغییر کاربری ساختمان

تغییر کاربری ساختمان شامل چه مواردی است ؟

کاربری را برای ۸ نوع ساختمان مطرح می کنند :

  • تغییر کاربری ساختمان مسکونی

این دسته خود سه گروه دیگر را در بر می گیرد که شامل آپارتمان ها، ویلایی، کلنگی هستند که ساختمان ها دارای چند طبقه بوده و در طبقه های آن راهرو و راه پله مشترک وجود دارد. ویلاها هم کلا از یک طبقه تشکیل شده اند و دارای زمین و حیاط آن هم به شکل مستقل هستند. و نوع کلنگی هم به ساختمان هایی گفته می شود که به بازسازی یا تخریب و نوسازی نیاز دارند و دارای روند قانونی خاص خود برای اخذ مجوز بازسازی یا نوسازی است.

  • تغییر کاربری ساختمان تجاری

تجاری به ساختمان هایی که دارای اهداف تجاری می باشند و از آنها با هدف کسب و کار استفاده می کنند، گفته می شود. مثلا مغازه ها و رستوران ها، دفاتر آژانس هواپیمایی و مسافرتی و موارد شبیه به آن برای تجارت هستند.

  • کشاورزی

زمین هایی که در آنها کشاورزی انجام می شود و کشاورز تماما بر روی آن زراعت می کند و هیچ ویلا و خانه ای در آنجا ساخته نمی شود و برای آن دو نوع کاربری در نظر می گیرند یکی زراعی و یکی باغ میوه، محیط های کشاورزی می گویند. البته برای تغییر کاربری اراضی کشور و باغ ها و کلا مکان های مسکونی سخت گیری های بسیاری انجام می دهند. بدون دریافت مجوز نسبت به بهره برداری تجاری یا مسکونی نمی توان اقدام به تغییر کاربری کرد، زیرا برخورد قانونی صورت می گیرد و واحد تخریب می گردد. در ادامه به بررسی کامل در رابطه با همه چیز درباره تغییر کاربری ساختمان می پردازیم.

با نحوه تغییر کاربری آشنا شوید

با نحوه تغییر کاربری آشنا شوید

  • تغییر کاربری ساختمان صنعتی

این نوع را برای زمین های بزرگ، کارگاه ها، شهرک های صنعتی در نظر می گیرند. این اماکن اغلب در خارج از شهر قرار دارند که تغییر کاربری آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • خدماتی

منظور اماکنی است که خدمات رفاهی و اجتماعی را به مردم ارائه می دهند و در ازای آن از شهرداری مبلغی را دریافت می کنند. مثلا پارک ها یا گرمابه های عمومی انواعی از اماکن هستند که خدماتی را برای مردم انجام می دهند.

  • تغییر کاربری ساختمان ورزشی

همانطور که از اسمش بر می آید، محیط هایی همچون استادیوم و ورزشگاه ها جزو اماکن عمومی هستند.

  • معدن

  • فاقد کاربری

منظور محیط هایی است که جزو اماکن کاربری نیستند و بخشی از خزانه ی شهرداری هستند.

 مشاغل مهم که اجازه تغییر کاربری ساختمان دارند

همانطور که گفتیم هدف این مقاله این است که همه چیز درباره تغییر کاربری ساختمان را برای تان بیان کنیم، یکی از این موارد بیان مشاغلی که امکان کاربری دارند، است. در ادامه بیان می کنیم که چه شغل هایی از این اختیار برخوردار هستند :

  • وکلاء : وکلاء این اجازه را دارند که اماکن مسکونی را اجاره کرده و از آن به عنوان دفاتر وکالت بهره ببرند.
  • پزشکان : دکترها این اجازه را دارند که هر محیطی را به عنوان مطب خود انتخاب کنند و بیمار بپذیرند.
  • دفاتر رسمی : دفاتر اسناد رسمی هم از دیگر استثناها است که می توان در آن ملکی را اجاره کرد.
  • دفاتر ازدواج و طلاق : این دفاتر معمولا در ساختمان تاسیس می شوند و امکان انجام فرآیندهای طلاق و ازدواج در آن وجود دارد.
  • دفاتر چاپ روزنامه و مجله : امکان تاسیس دفاتر چاپ روزنامه و مجله هم وجود دارد و برای تاسیس آن می توان مکان هایی را اجاره کرد. البته بدون اینکه روزنامه ای بسته بندی شود و صرفا در آن باید روزنامه را پخش کرد.
  • حرفه های مرتبط به پزشکی : مثلا آزمایشگا ها، دندان پزشکی، داروخانه ها و غیره توانایی اجاره واحد های مسکونی را دارند.
  • مدارس : مدارس ابتدایی، راهنمایی، از دیگر مواردی است که امکان فعالیت و اجاره اماکن وجود دارد. البته لازم به ذکر است که بیشتر مدارسی که اقدام به اجاره واحد مسکونی می کنند غیر انتفاعی هستند.
  • آموزشگاه ها : یکی دیگر از مشاغلی که از منبع قانونی برخوردار نیستند، آموزشگاه ها بوده که شامل آموزشگاه موسیقی، زبان خارجه و هنر و غیره است.
  • داروخانه ها : اگر همسایه ها شکایت نکنند به دلیل سد معبر و شلوغی، در آن صورت امکان اجاره متجمع بزرگ یا کوچک وجود دارد.
  • دفاتر پیشخوان دولت

 

دریافت نقشه نوسازی

دریافت نقشه نوسازی

تغییر کاربری ساختمان

هدف از بررسی همه چیز درباره تغییر کاربری ساختمان این است که مانع از تخریب ساختمان شوید و در واقع کاربری آن را کاملا قانونی انجام دهید. در واقع شخصی که قصد دارد که ساختمان کاربری خود را تغییر دهد با طی کردن فرآیندهای مربوط باید به انجام آن بپردازد، البته معمولا تغییر کاربری ساختمان ها با هدف افزایش ارزش آن ساختمان و کاربری تجاری آن است. توجه داشته باشید که به طور کلی دو روش برای تغییر کاربری وجود دارد که به شرح زیر هستند :

  • تغییر کاربری آن هم از طریق تخریب واحد مسکونی یا تجاری و یا اینکه نوسازی بخشی از آن برای ایجاد یکسری استاندارد لازم برای یک واحد تجاری
  • تغییر کاربری ساختمان از طریق دریافت مجوز لازم و واجد شرایط بودن و برخورداری از استانداردهای یک واحد تجاری از قبل.
هدف از تغییر کاربری

هدف از تغییر کاربری

مراحل تغییر کاربری

همه چیز درباره تغییر کاربری ساختمان باید بدانید به اضافه مراحل تغییر کاربری در زیر درج شده اند :

  • مراجعه به دفاتر خدمات نوسازی و سپس ثبت درخواست

اول باید فرمی که به شما می دهد را پر کنید و تمام اطلاعات مهم را وارد کرده و حتما درج شود که قصد دارید از چه ساختمانی به چه چیزی تغییر کنید. سپس آن فرم را به دفاتر نوسازی ارسال کرده و بعد باید منتظر پاسخ تایید یا رد توسط این دفتر باشید.

  • بازرسی ملک و پیرامون آن و صدور دستور نقشه

پس از تایید دفاتر نوسازی آن ها بازرسی را برای بررسی به محیط مورد نظر می فرستند و او بررسی های کامل را انجام می دهد. باید هرآنچه که در فرم تان ثبت کردید با مشخصات ملک یکی باشد و بازرس آنها را تایید کند و سپس مدارک مورد نیاز را جمع آوری کند. مرحله آخر کار او این است که تعیین کند آیا موقعیت ساختمان برای تغییر مناسب است یا خیر.

  • تهیه نقشه توسط مالک و اقدام به اخذ مجوز

بعد از طی کردن مرحله قبل و تایید ملک توسط اداره نوسازی، نقشه ای را صادر می کنند که باید تغییرات کاربری شامل آن باشد، مثلا داشتن پارکینگ برای رفت و آمدهای خودروی آتش نشانی. البته برای دریافت نقشه نیاز نیس به دفاتر نوسازی مراجعه کنید، چون به صورت الکترونیکی در اختیار تان قرار می گیرد.

  • بعد از دریافت مجوز، ارسال آن به اداره نوسازی و دریافت تایید آنها توسط کارشناس

کار کارشناس به اینجا ختم نمی شود و برای اینکه مطمئن شود تخلفی صورت نمی گیرد به بررسی دوباره ملک می پردازد و اگر نیاز به اصلاح بود مانع از پیشروی ساختمان شده و مالک باید دوباره به اداره نوسازی مراجعه کند. البته اگر نیاز به اخذ مجوز از ارگانی باشد از طریق پیامک یا به صورت الکترونیک ارسال می گردد.

  • اقدام به تغییر کاربری

پس از انجام تمام موارد بالا، مالک می تواند اقدام به بازسازی، نوسازی، تخریب کند. در صورتی که موارد ذکر شده در دستور العمل نقشه بود به تخریب و بازسازی نیاز نیست. چون فرد می تواند از ساختمان با عنوان جدید استفاده کند.

مراحل تغییر کاربری ساختمان

مراحل تغییر کاربری ساختمان

هزینه تغییر کاربری

یکی از مهم ترین مسائلی که در همه چیز درباره تغییر کاربری ساختمان باید بدانید، هزینه آن است که البته مبلغ معینی را برای انجام این کار در نظر نمی گیرند. اما به طور تقریبی هزینه بر است، البته راه هایی هم وجود دارد که از هزینه های خود کم کنید که باید به سایت پادیرمانا مراجعه کنید، این کارخانه تمامی موارد تغییرات کاربری را به طور کامل انجام می دهد. همچنین به مشتریان اطمینان کامل می دهد که هیچ خطایی در تغییر کاربری رخ ندهد. البته به منظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران این سایت صحبت کنید که تمامی اطلاعاتی که نیاز دارید را در اختیار تان قرار می دهد.

مشاوره برای تغییر کاربری

مشاوره برای تغییر کاربری

سخن پایانی

ما، در این مقاله سعی کردیم تا به بررسی همه چیز درباره تغییر کاربری ساختمان بپردازیم و نکات مهم آن را بیان کنیم. همچنین برای انجام کارهای تغییر کاربری هم به شما پادیرمانا را معرفی کردیم که هم این کار را کاملا تمیز انجام می دهد و هم با کیفیت که هزینه ی خیلی زیادی را هم بر دوش شما نمی گذارد.

توجه داشته باشید که تغییر کاربری ساختمان یکی از مسائل مهم است، پس برای انجام آن باید بهترین گروه و افراد را انتخاب کرد تا این کار را به آنها سپرد.

Back to list

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *