طراحی و نظارت سازه

درباره طراحی فاز 2 سازه بیشتر بدانیم

تمامی کارشناسان معماری و مهندسی به اتفاق معترف اند که طراحی نقشه، بخش سخت و در عین حال  بسیار مهم از کار آنهاست. این موضوع تا به آنجا مهم تلقی می شود، که می توان آن را عاملی موثر بر سلامت روانی و وضعیت رفاهی ساکنان ساختمان به شمار آورد. در این مقاله قصد داریم تا به یکی از فازهای سه گانه طراحی نقشه، یعنی فاز 2 سازه بپردازیم. با ما همراه باشید.

اهمیت نقشه فاز ۲ سازه

بد نیست تا قبل از تصمیم گیری برای ساخت محل سکونت خود آشنایی کلی با موارد مربوط به طراحی نقشه پیدا کنید. این موضوع هم با جان و مال ساکنین خانه در ارتباط است هم سخت گیری های بسیار از جانب شهرداری در قبال آن انجام می گیرد. ناگفته نماند، نظام مهندسی هم، استانداردها و حساسیت های خاص خود را در مورد ارائه و اجزای آن دارد. از طرفی یکی از مواردی که نمی توان از آن چشم پوشی کرد، پیش بینی هزینه ساخت، با در نظر گرفتن نقشه ساختمان است.

فاز 2 سازه و اهمیت آن در طراحی ساختمان

فاز 2 سازه و اهمیت آن در طراحی ساختمان

همه این موارد عاملیست تا نقشه های سازه از مهم ترین بخش های، ساخت ساختمان به شمار آید. بد نیست بدانید، یک از ضروریات طراحی نقشه پیش از پیاده سازی میدانی، نقشه فاز 2 نام دارد.

معمار قبل از اینکه دست به تهیه فاز 2 سازه بزند، باید نقشه های سازه را که از قبل تهیه کرده است، با پلان های موجود در فاز 1 تطبیق دهد. در مرحله بعد، او اقدام به تهیه فاز 2 طرح، به همراه جزئیات آن می کند. این جزئیات شامل اطلاعاتی در ارتباط با مشخصات مصالح  و مسائل مربوط به بخش های اجرایی خواهد شد. در کل در فاز 2 سازه، می توانید مواردی همچون مسیر لوله های درون ساختمان، محل قرار گیری لامپ ها و ستون ها، جنس دیوار، پنجره و در را مشاهده کنید. با توجه به موارد ذکر شده، ضروریست که در طراحی این مرحله، بیشترین دقت لازم انجام گیرد. زیرا با وجود تمامی این جزئیات، یک معمار یا پیمانکار، قادر خواهد بود طرح ساختمان را به بهترین شکل ممکن بخواند و پیاده سازی کند. ضمن اینکه، اگر قصد طراحی فاز 2 سازه را دارید، باید تسلط عالی به نرم افزار اتوکد، مسائل مربوط به رسم فنی و اطلاعات کامل در ارتباط با انواع سازه ها داشته باشید.

فاز 2 نقشه، جزئیات را به نمایش می گذارد

فاز 2 نقشه، جزئیات را به نمایش می گذارد

انواع نقشه های فاز دو و رعایت ۱۶ نکته مهم در حین طراحی

همانطور که پیشتر هم گفته شد، لحاظ کردن جزئیات و بهبود خوانش آنها، در طراحی نقشه اصلی بسیار مهم است. زیرا نقشه هر لحظه باید در دسترس معمار باشد و در صورت عدم وجود پارامتر مهمی همچون دقت در ذکر جزئیات، معمار با مشکل جدی رو به رو می شود.

در کل نکات بسیاری برای هر چه بهتر شدن فاز 2 سازه، برای طرح موفق یک ساختمان و پیاده سازی آن نیاز است. فراموش نکنید که فاز یک نفشه اصولا دقت بالایی ندارد و در کل به این منظور تهیه می شود که بتوان  یک دید کلی به پروژه داشت. با وجود یک دید کلی، مشورت کردن میان اعضای گروه راحت تر شده و کارها بهتر جلو می رود. در مورد فاز 2 نقشه، اما داستان کاملا برعکس است. در صورتی که بخواهید سراغ بخش 2 بروید، ماهیت نقشه هایی که در فاز 1 ترسیم شده اند متحمل تغییر نمی شود. اگر به چنین مسئله ای برخوردید، بهتر است بدانید که کارها در مرحله یک فاز طراحی به خوبی انجام نگرفته است.

پیاده سازی فاز 2 نقشه در راستای ساختمان سازی استاندارد

پیاده سازی فاز 2 نقشه در راستای ساختمان سازی استاندارد

 

در این بین ما سعی کردیم تا برخی از حیاتی ترین و مهم ترین نکات را به صورت گلچین شده در ادامه در اختیار شما قرار دهیم. این 16 نکته به شرح زیر است:

1- آکس بندی مربوط به ستون ها و درج اندازه گذاری ها

2- اندازه گذاری دقیق خارجی و داخلی

3- مبلمان کردن فضاها موجود در هر پلان

4- درب ها و پنجره ها با دقت در پلان و نماها نمایش داده شوند

5- کف سازی فضاها، در کنار جنس و ابعاد کف باید نمایش داده شوند

6- درب و پنجره در پلان ها و نما ها باید با تیپ بندی درج شوند

7- کدهای ارتفاعی در بخش پلان نما و مقطع باید نمایش داده شوند

8- پله به همراه جزئیات دقیق آن در پلان، نما و مقطع باید نمایش داده شود. برای مثال تعاد پله ها، مقاطع انها و نقط هشروع و پایانشان باید نشان داده شود.

نکات شانزده گانه در فاز 2 نقشه کشی و طراحی نقشه

نکات شانزده گانه در فاز 2 نقشه کشی و طراحی نقشه

9- نمایش خط سقف و بالکن در پلان نباید فراموش شود

10- خط مقطع طولی و همچنین خط مقطع عرضی در قسمت پلان ها باید به نمایش درآیند

11-رمپ و میزان درصد شیب آن در پلان ها باید لحاظ شود

12-جهت شمال ساختمان باید نمایش داده شود

13- پلان بام یا شیب بندی باید طراحی و لحاظ شود

14-پلان موقعیت و حیاط سازی باید دقیقا طراحی شود

15- طراحی مربوط به نما و مقطع باید در نظر گرفته شود

16- طراحی جداول و نازک کاری باید در نظر گرفته شود

 

مروری بر مصوبه های جدید مربوط به فاز 2

1- کنترل و بررسی طراحی مربوط به فاز 2 برای ادامه نظارت بر روند تهیه نقشه  و تطابق آن با قوانین فنی، ربطی به ناظر و ارجاع به او ندارد. بنابراین این دو مسئله باید در دو حیطه مجزا دنبال و اصلاح گردند.

2- نقشه های فاز 2 به منظور کنترل کیفیت باید به شرکت هایی واگذار شوند که رتبه بالایی دارند. از طرفی این شرکت ها باید از طرف سازمان نظام مهندسی تعیین صلاحیت شده باشند. با این راهکار رویه سخت بوروکراتیک که قبلا در این بستر در جریان بود، قطع خواهد شد.

طراحی نقشه فاز 2 و اصلاحیه های مربوط به آن

طراحی نقشه فاز 2 و اصلاحیه های مربوط به آن

3- در صورتی که قرار بر اصلاح طرح فاز 2 باشد، کنترل و اصلاح آن باید حداکثر در طی یک ماه توسط کارشناس انجام گیرد. اگر در این بازه یک ماهه کار انجام نگرفت، برای تهیه پروانه کار، دوباره باید اقدام شده و تغییرات مطابق با آخرین ابلاغیه ها صورت بگیرد.

جمع بندی

لازم به ذکر است، مهندسین مشاور باید پیش از تهیه  فاز 2 نقشه، نقشه کلی مورد نظر خود را تهیه کنند. در این صورت معمار با انجام این کار راحت تر می تواند نقشه سازه را با فاز 1 تطبیق داده و در ادامه فاز 2 را تهیه نماید. تنها در این صورت امکان اجرایی شدن و پیاده سازی نقشه فراهم خواهد شد.

 

Back to list

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *