طراحی بیمارستان, طراحی و نظارت, طراحی و نظارت اماکن عمومی

اصول طراحی و تجهیز بیمارستان

بیمارستان ها همواره یکی از مکان های خدمات رسانی بسیار مهمی هستند که افرادی که از ناراحتی یا بیماری های مختلف رنج می برند در این محیط درمان شده و امید به زندگی پیدا می کنند. برای ساختن یک بیمارستان روش های بسیار استانداری وجود دارد و به صورت تخصصی مشخص می شود که هر یک از بخش های اتاق عمل باید در کدام قسمت ها واقع شود تا امکان دسترسی راحت برای شما فراهم باشد. مثلا بخش اتاق عمل یک بیمارستان باید در نقشه بیمارستان در موقعیتی قرار بگیرد که در استریل ترین محیط لازم بوده و همچنین دسترسی سایر بخش ها به اتاق عمل به راحتی امکان پذیر باشد. اصول طراحی و تجهیز در بیمارستان ها نیز به صورت کاملا اختصاصی مطرح می شود.

مثلا در طراحی محوطه و فضاهای پیرامون بیمارستان باید اصول خاصی را در نظر داشت. برای در ورودی بیمارستان نیز باید جوانب مختلفی را مورد بررسی قرار داد. با توجه به این موارد متوجه خواهیم شد که تجهیز کردن و طراحی استاندارد و اصولی یک بیمارستان کاری بسیار سخت و تخصصی می باشد و تنها افراد کارشناسان و متخصص و مهندسین با تجربه در این کار می توانند با موفقیت به طراحی یک بیمارستان اصولی بپردازند. مثلا در طراحی یک بیمارستان موقعیت جغرافیایی ان بسیار دارای اهمیتی می باشد زیرا اگر بیمارستان در نزدیکی منازل مسکونی ساخته شود سبب سلب اسایش خواهد شد که اصلا کار دلنشینی نمی باشد.

به همین سبب نیز مهندسان در هنگام طراحی این نکته را مورد توجه قرار می دهند و همواره سعی خود را می کنند تا درب ورودی بیمارستان در کنار یا در نزدیکی منازل مسکونی و ساختمان ها قرار نگیرد. دلیل ان نیز این است که بیمارستان یک محیط بسیار پر رفت و امد می باشد که تردد زیاد افراد به ویژه افراد مریض و نا خوش احوال ممکن است که جلوه خوبی نداشته باشد. در محل احداث یک بیمارستان باید به موضوعاتی توجه داشت. مثلا باید سعی کنیم که یک بیمارستان در محیطی احداث شود که احتمال تلفات در ان جا زیاد می باشد. اما این به معنای این نیست که باید فاصله ی بسیار نزدیکی داشته باشد زیرا اگر این فاصله از حالت استاندارد خود خارج شود حالت دو موقعیت نا مناسب را به خود خواهد گرفت که برای احداث بیمارستان مناسب نمی باشد.

از ان جایی که محیط بیمارستان یک محیطی است که پرسنل همواره با افراد بیمار سر و کار دارند پس بهتر است که مکان یک بیمارستان در نزدیکی فضای سبز باید  یا در محوطه ان فضای سبزی جهت تغییر روحیه وجود داشته باشد. بیمارستانی که احداث می شود باید از نظر موقعیت و تجهیزات بسیار کامل باشد به گونه ای که در مواقع و شرایط مختلف بحرانی بتوان بیماران بسیار زیادی را به ان بیمارستان اعزام کرد. به گونه ای که هم قابلیت دسترسی اسان باشد هم امکان پذیرش بیماران به تعداد زیاد نیز فراهم شده باشد تا شما بتوانید به راحتی خدمات را دریافت نمایید. از دیگر مواردی که در تجهیز یک بیمارستان مورد توجه قرار می گیرد بحث جامعه هدف و عدالت اجتماعی می باشد که به صورت الزامی باید در هنگام احداث و طراحی یک بیمارستان به جامعه هدف ان دقت کافی داشته باشید.

اصول طراحی و تجهیز بیمارستان باید به صورت استاندارد جهانی پیاده سازی شود.

اصول طراحی و تجهیز بیمارستان باید به صورت استاندارد جهانی پیاده سازی شود.

اصول طراحی و تجهیز بیمارستان

اصول طراحی و تجهیز بیمارستان اصول بسیار خاصی می باشد که تنها افراد متخصص نسبت به ان اگاهی دارند. کتاب های مختلفی در این زمینه نگاشته شده است که شما مهندسین گرامی جهت تکمیل دانش خود می توانید به مطالعه این کتاب های مفید و کار امد بپردازید. در این کتاب ها به صورت کاملا اصولی و استاندارد تجهیز و طراحی یک بیمارستان شرح داده شده است. موقعیت جغرافیایی یک بیمارستان به هنگام طراحی و تجهیز بیمارستان بسیار ضروری می باشد. شما ابتدا باید موقعیت های مختلف را بسنجید و ببینید که ایا راحتی و اسایش برای بیماران وجود دارد یا خیر. مثلا در برخی از مکان ها محدودیت های ترافیکی وجود دارد و شما اگر بیماری خاصی داشته باشید ممکن است که نتوانید به موقع خود را به بیمارستان بسپارید.

پس هنگام ساخت یک بیمارستان توجه داشته باشید که در ان محدوده محدودیت های ترافیکی اعمال نشود و همچنین یک پارکینگ نیز وجود داشته باشد. بیماران هنگامی که خودرو یا وسیله شخصی خود را داخل پارکینگ قرار می دهند با اطمینان بیشتری به بیمارستان مراجعه خواهند کرد. تمامی بیمارستان ها دارای یک ابعاد و یک اندازه نیستند. بلکه با توجه به تعداد تخت وسعت یک بیمارستان مشخص خواهد شد. جهت نمونه بیمارستانی که دارای 50 تخت باشد یک بیمارستان کوچک محسوب می شود و بیمارستانی که دارای 600 تخت باشد را می توان بیمارستانی با ابعاد بزرگ در نظر گرفت. در اصول طراحی و تجهیز بیمارستان وسعت بسیار مهم است زیرا اگر وسعت بیمارستان شما بسیار زیاد باشد باید تجهیزات و بیشتر و طراحی های خاص تری را برای ان اجرا کنید.

اصول طراحی و تجهیز بیمارستان

اصول طراحی و تجهیز بیمارستان

در احداث و طراحی نقشه یک بیمارستان حتما به دسترسی بخش اورژانس توجه ویژه داشته باشید. ابتدایی ترین بخش موجود در بیمارستان باید بخش اورژانس ان باشد که بیماران بد حال را بتوان بلافاصله به بخش اورژانس انتقال داد. تعداد ورودی ها در بیمارستان متعدد می باشد که برای هر یک باید طراحی خاصی را مهندسان عمرانی در نظر داشته باشند. ساخت بیمارستان یک پروژه عمرانی بسیار سخت و پیچیده ای می باشد که اغلب این کار را بیشتر به مهندسان با سابقه و کار کشته تحویل می دهند تا ان ها با توجه به مهارت و سابقه و دانشی که دارند بتوانند به اخت یک بیمارستان اصولی و استاندارد بپردازند. در طراحی یک بیمارستان سه بخش مطرح خواهد شد، منطقه بستری منطقه سرپایی و اخرین منطقه نیز منطقه پشتیبانی می باشد. که هر یک از این مناطق ذکر شده باید دارای ارتباطی منطقی دو اصولی و استاندارد با یک دیگر داشته باشند. برای طبقات مختلف یک بیمارستان نور طبیعی مورد نیاز است و کلیه طبقات یک بیمارستان باید از یک نور طبیعی بهره مند باشند.

بیمارستان های بزرگی که دارای بیش از صد تخت بستری هستند بهتر است که در دو قسمت مجزا که به هم متصل می شوند ساخته شوند. برای طراحی یک بیمارستان دو حالت مطرح است مفهومی یا کلاسیک. که بسته به سلیقه کارفرما و پیشنهاد مهندسین سازه یکی از این طرح های موجود انتخاب خواهد شد. شرایط ابو هوایی و اقلیمی نیز روی اصول طراحی و تجهیز بیمارستان تاثیر مستقیمی خواهد داشت مثلا در محیط های گرمسیری حالت کمپکت ارجحیت پیدا کرده است نسبت به حالت های دیگر.

صفر تا صد پروژه های عمرانی با مجموعه حرفه ای و متخصص پادیرمانا

صفر تا صد پروژه های عمرانی با مجموعه حرفه ای و متخصص پادیرمانا

صفر تا صد اصول طراحی و تجهیز بیمارستان های خصوصی و دولتی

برای ساخت یک بیمارستان اصول و قواعد بسیار زیادی مطرح می باشد که لازم است به هنگام طراحی به تمامی اصول طراحی و تجهیز بیمارستان دقت کافی شود تا بتوان نتیجه بسیار مطلوبی را مشاهده کرد. بیمارستان ها انواع مختلفی دارند که برای هر نوع ان نیز طراحی خاصی مورد نیاز می باشد تا جوابگوی نیازهای ان بیمارستان مورد نظر باشد. با توجه به نیازهای بهداشتی و درمانی و شرایط اقلیمی حاکم بر این منطقه نوع بیمارستان ممکن است که تفاوت هایی داشته باشد. مهندسان باید تمامی این موارد را بداند تا در نهایت بتوانند یک بیمارستان استاندارد را طراحی نمایند. اگر می خواهید برای احداث یک بیمارستان به صورت استاندارد با مجموعه ای حرفه ای و کار بلد کار کنید به شما مجموعه پادیرمانا را پیشنهاد می کنیم.

زیرا این مجموعه سابقه احداث بیمارستان های دولتی و خصوصی مختلفی را داشته است و از تمامی پروژه های عمرانی خود نیز سر بلند بیرون امده است. پس شما هم می توانید جز مشتریان مجموعه مهندسی و عمرانی پادیرمانا باشد. پیشرفته ترین روش های نقشه کشی و مدل سازی توسط مهندسان این مجموعه تخصصی اجرا می شود که تمامی این موارد دست به دست هم خواهند داد تا پروژه بیمارستانی مورد نظر به بهترین شکل ممکن انجام شود. قبلا در گذشته نحوه طراحی بیمارستان ها با حال تفاوت هایی داشته است. مثلا در گذشته بیشتر با توجه به شرایط اقلیمی و این که منطقه مورد نظر گرمسیری می باشد یا سردسیری اقدام به احداث بیمارستان می کردند.

معرفی تجهیزات ضرروری و مهم در بیمارستان های تخصصی

معرفی تجهیزات ضرروری و مهم در بیمارستان های تخصصی

اما امروزه این طراحی ها دست خوش تغییرات بسیار زیادی قرار گرفته است به صورتی که روش طراحی بیمارستان های جدید قابل پیش بینی کردن نمی باشد. منظور از اصول طراحی و تجهیز بیمارستان این است که تمامی بخش های مورد نیاز باید در بیمارستان وجود داشته باشد. یک بیمارستان علاوه بر بخش های بستری و بخش اورژانس باید دارای یک درمانگاه سرپایی نیز باشد که بیمارانی که حال وخیمی ندارند با مراجعه به این درمانگاه بهبود پیدا کنند. علاوه بر بخش های ذکر شده بخش های دیگر که در بیمارستان ها باید وجود داشته باشد اتاق عمل و اتاق بیهوشی می باشد. اتاق عمل هر بیمارستانی منبع درامد ان بیمارستان محسوب می شود پس باید در طراحی و تجهیز ان دقت بسیار فراوانی داشته باشید. محیط اتاق عمل باید به گونه ای طراحی شود که هیچگونه درز یا پنجره ای به بیرون نداشته باشد نور افتاب به داخل اتاق عمل نتابد. همچنین اتاق عمل یک بیمارستان باید دارای دسترسی کامل به تمامی بخش ها باشد تا در صورت اضطرار و اورژانس به راحتی بتوان مریض را بین این دو بخش انتقال داد.

تجهیزات ضروری و  مورد نیاز در یک بیمارستان تخصصی

تجهیزات ضروری و  مورد نیاز در یک بیمارستان تخصصی

نکات مهم در اصول طراحی و تجهیز بیمارستان

علاوه بر نکات ذکر شده برخی از نکات در اصول طراحی و تجهیز بیمارستان از اهمتی بیشتری برخوردار خواهند بود. یکی از این موارد درب ورودی بیمارستان می باشد که باید قابلیت دسترسی به ان به سهولت امکان پذیر باشد دیگری بخش اورژانس یک بیمارستان می باشد که در قسمت ابتدایی لازم است منظور شود تا دسترسی به بخش اورژانس نیز به راحتی امکان پذیر باشد. هر بیمارستان علاوه بر بخش های مختلف بالینی و خدمات درمانی باید دارای بخش اداری نیز باشد که اصولا واحدهای اداری نیز باید دسترسی راحتی داشته باشند زیرا مثلا بیماران باید برای ترخیص به واحد حسابداری مراجعه نمایند که ممکن است این واحد در بخش اداری قرار گرفته باشد.

راهروهای یک بیمارستان باید دارای پهنای استاندارد یک و نیم متر مربع باشد به گونه ای که به اسانی بتوان برانکارت را در راهروهای بیمارستان جا به جا نمود بدون برخورد با در و دیوار. درب هایی که در بیمارستان کار گذاری می شوند باید حتما دارای مقاومت در مقابل مواد ضد عفونی کننده باشند. مقاومت در برابر مواد ضد عفونی کننده به این دلیل دارای اهمیتی است که استشمام این مواد ممکن است که برای افراد و  به خصوص بیماران ریوی خطرناک باشد. عرض دو متر و بیست سانت عرض استاندارد برای درب های بیمارستان می باشد. تمامی پله های موجود در بیمارستان نیز باید دارای نرده های دو طرفه باشند.

بخش های مختلف بستری در بیمارستان ها که باید به صورت خاص طراحی شوند.

بخش های مختلف بستری در بیمارستان ها که باید به صورت خاص طراحی شوند.

کلام پایانی

از ان جایی که بیمارستان ها یکی از مراکز خدمات بهداشتی و درمانی بسیار مهم هستند لازم است که با اصول طراحی و تجهیز بیمارستان اشنایی مختصری داشته باشید. مهندسان حاضر در مجموعه حرفه ای و عمرانی پادیرمانا دارای مهارت کافی در خصوص طراحی و تجهیز بیمارستان هستند و برای این کار دوره های تخصصی را گذرانده اند تا بتوانند یک پروژه بیمارستانی را با موفقیت اجرایی کنند. هر یک از بخش های بیمارستان در طراحی و معماری بیمارستان باید دارای اصول و اندازه های خاصی باشد که مهندسان مجموعه پادیرمانا کاملا با این اصول اشنایی دارند به همین خاطر است که می توانید به مجموعه پادیرمانا اطمینان داشته باشید. این مجموعه تا کنون بیمارستان هایی را طراحی کرده است که شما قبل از همکاری ابتدا می توانید نمونه کارها و پروژه های این مجموعه حرفه ای پادیرمانا را مشاهده نموده و سپس طراحی یک بیمارستان را به این مجموعه بسپارید.

Back to list

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *