طراحی و نظارت, طراحی و نظارت تاسیسات برقی

طراحی و نظارت تاسیسات برقی

تاسیسات موجود در ساختمان جز مهمترین بخش های آن می باشند که نه تنها عاملی برای آسایش و رفاه ساکنین می باشند بلکه در سلامتی، بهداشت و موارد این چنینی نیز تاثیر زیادی دارند. در شرایط کنونی هر کدام از قسمت های مربوط به تاسیسات که دچار مشکل باشد، عملا کل مجموعه را تحت تاثیر خود قرار می دهد. از این رو در این مطلب می خواهیم به صورت جامع نگاهی داشته باشیم به طراحی و نظارت تاسیسات برقی ساختمان که در برگیرنده بخش های زیادی می باشند. پس با مجموعه پادیرمانا همراه باشید.

طراحی و نظارت تاسیسات برقی

طراحی و نظارت تاسیسات برقی

طراحی  تاسیسات الکتریکی

این قسمت که خود در بر گیرنده بخش های زیادی از جمله سیستم صاعقه گیر و چاه ارت، همبندی ارتینگ، طراحی تابلو های برق، سیستم و شبکه روشنایی، برق اضطراری، فیلتر ها و .. می باشد، از جمله اصلی ترین قسمت های تاسیسات است و باید با بروزترین و مجهزترین امکانات نقشه کشی و طراحی، مراحل مختلف آن انجام گیرد. همچنین مهندسان طراح و ارائه دهنده آن، باید برای تمام تصمیماتی که می گیرند دلیل علمی و توجیهات استاندارد داشته باشند. اینکه در طراحی از چه مدل صاعقه گیری استفاده شده است و علت آن؟ اینکه چرا کابل های ارت بدون روکش از قطر خاصی استفاده شده است و هر اندازه، ابعاد و قطعه ای که بیان می شود، همه و همه باید با دلیل و طبق استانداردهای مشخص شده باشد.

همچنین در مرحله طراحی، بهتر است از شرکت هایی استفاده شود که دارای رزومه موفق اجرایی و عملیاتی باشند و پروژه های مشابه پروژه تاسیساتی مورد نظر با موفقیت قبلی طراحی کرده باشند. در این صورت می توان در کنار دانش آن شرکت به تجربه و دقت آنها نیز اعتماد کرد.

نظارت بر اجرای تاسیسات برقی

نظارت بر اجرای تاسیسات برقی

در مرحله طراحی معمولا بالاترین و سخت ترین شرایط بحرانی در نظر گرفته می شود و طراحی تاسیسات صورت گرفته، باید مطابق با آن شرایط به صورت مناسب و قابل دفاع عملکرد بهینه ای داشته باشد.

نظارت بر اجرای تاسیسات برقی

طراحی و نظارت تاسیسات برقی دو بخش کلیدی رسیدن به بهترین نوع کیفیت و بازدهی در یک تاسیسات الکتری می باشد. موردی که نباید از آن به راحتی گذشت و چه در مرحله طراحی و چه در مرحله اجرا، نباید هیچ کدام را فدای دیگری کرد. همانطور که در مرحله طراحی کاملا همه چیز مطابق استاندارد و تحت دلایل علمی و معتبر صورت گرفته است در مرحله اجرا نیز با نظارت دقیق، باید بصورت کاملا ایده آل و استاندارد تمام آن موارد اجرایی شود. چرا که مهمترین بحث در این مرحله اجرای صحیح و استاندارد می باشد. وگرنه طرح که تایید شده، تجهیزات نیز مطابق طرح استاندارد و تایید شده خریداری شده است، پس تنها قسمت باقی مانده، اجرای صحیح و دقیق قسمت های مختلف مربوط به تاسیسات برقی می باشد.

اگر مشکلی در اجرا وجود داشته باشد، مقصر اول بخش نظارت می باشد. چرا که هر گونه خلل و اشتباهی ممکن است منجر به خسارات سنگین جانی و مالی گردد که در خیلی از موارد غیر قابل جبران هستند. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، پیمان کار یک ناظر مقیم انتخاب می کند که به صورت لحظه ای و با جزییات کامل بر روند اجرا نظارت می کند. به این شکل اگر موردی از چشم تیم اجرا کننده دور بماند، ناظر به آن اشراف دارد و برای رفع آن تذکرات لازم را خواهد داد. مهندس ناظر باید به تمام مراحل اجرا، مجموعه تیم اجرایی، مطابقت اجرا با طراحی تاسیسات و مواردی از این قبیل، نظارت کامل داشته باشد.

برای اینکه با مبحث نظارت در موضوع طراحی و نظارت تاسیسات برقی بیشتر آشنا شوید و زیر شاخه های آن را بهتر بشناسید، به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

انواع نظارت بر تاسیسات برقی

  • نظارت بر اجرای سیستم های اعلام حریق و کنترل نهایی آن مطابق با طراحی
  • نظارت بر اجرا و نصب تاسیسات برقی مربوط به روشنایی، از جمله کلید ها، پریز ها و ..مطابق با طراحی
  • نظارت بر اجرا و نصب آسانسور ها و پله های برقی از بعد سیستم برقی آنها مطابق با طراحی تاسیسات
  • نظارت بر اجرا و نصب سیستم های هشداری، زنگ ها، درب باز کن، ارتباط صوتی و تصویری واحد ها با ورودی، مطابق با طراحی و تایید آنها
  • نظارت بر اجرا و نصب آنتن مرکزی، صاعقه گیر، چاه ارت و سیستم ارتینگ، همبندی و …
  • نظارت بر اجرا و نصب سیستم ورودی برق، تجهیزات و تابلو های برق
  • نظارت بر اجرا و نصب تمام سیم کشی ها موجود در مجموعه
  • کنترل نهایی و نظارت بر نصب و راه اندازی موارد حفاظتی مانند فیوزها، کنتاکتورها و کلید های خودکار.
  • کنترل و نظارت سیستم های تماسی مانند تلفن، سیستم اینترنت و …
  • نظارت بر اجرا و نصب سیستم های هوشمند، همچنین اجرای سیستم برق اضطراری و پشتیبان

انواع نظارت بر تاسیسات برقی

انواع نظارت بر تاسیسات برقی

طراحی و نظارت تاسیسات برقی دو اصل مکمل

همانطور که همه استانداردها و مقررات موجود در هر دو مرحله عوامل زیادی را مورد کنترل و بررسی قرار می دهند، مجموعه طراحی کننده و اجرا نیز باید بداند این فرآیند یک زنجیره به هم پیوسته است و در تمام مراحل آن دقت و توجه به جزییات حرف اول را می زند. همچنین کوچکترین خطایی در مرحله طراحی ممکن است دردسرهای بزرگی را در مرحله اجرا ایجاد کند و همچنین کوچکترین اشتباهی در مرحله اجرا که از دید مجموعه ناظر پنهان بماند، در برگیرنده خسارت سنگین برای کارفرما خواهد بود.

Back to list

Related Posts

2 thoughts on “طراحی و نظارت تاسیسات برقی

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *