طراحی و نظارت, طراحی و نظارت تاسیسات برقی

آشنایی با 0 تا 100 تاسیسات برق ساختمان

تاسیسات برق ساختمان ها یکی از مهم ترین مسائلی است که در رابطه با یک ساختمان مطرح می باشد و البته که یکی از سخت ترین کارهای مربوط به آن ساختمان است. به طور کلی تاسیسات برق شامل تمام مواردی، مثل پیاده سازی سیستم سیم کشی منازل مسکونی و مراکز صنعتی و تجاری است. البته تاسیسات برق مواردی، همچون تلفن، آنتن مرکزی، روشنایی، سیستم اعلام حریق، منبع تغذیه و غیره را هم در بر می گیرد. در واقع تاسیسات برقی بخشی از هر تجهیزات الکتریکی هستند و باعث روشنایی ساختمان و محل زندگی می شود.

این موضوع را فراموش نکنید که تاسیسات برقی کار سخت و کاملا تخصصی است که در واقع هر فردی نمی تواند آن را انجام دهد، به همین دلیل افراد متخصص و حرفه ای را برای این کار معرفی می کنند. مثلا یکی از مطرح ترین شرکت ها که به تاسیسات برق ساختمان می پردازد، پادیرمانا بوده. این شرکت دارای اصول کاملا ایمنی است و تمامی کارهای خود را طبق اصول مهندسی انجام می دهد. آنچه که توجه افراد را در رابطه با این شرکت جلب کرده است این بوده که اول کار شان را با کیفیت بالا انجام می دهند و دوم آنکه از تعهد کاری بالایی برخوردار هستند. آیا برای تاسیسات برق باید قاعده خاصی را رعایت کرد؟ هزینه تاسیس برق در ساختمان چقدر است؟

در این مقاله به بررسی این چنین سوالات پرداخته و کلا آشنایی با صفر تا صد تاسیسات برق ساختمان را بررسی می کنیم تا ادامه همراه ما باشید.

آشنایی با صفر تا صد تاسیسات برق ساختمان

آشنایی با صفر تا صد تاسیسات برق ساختمان

انجام تاسیسات برق ساختمان

به طور کلی مراحل انجام تاسیسات برق در ساختمان ها یا برق کشی ها به ۳ دسته تقسیم می شوند که آنها را در ادامه بررسی می کنیم که هریک از این مراحل، دارای ابزارهای خاص خود هستند. البته یک مرحله ای در تاسیس برق وجود دارد به نام مرحله صفر که در همان ابتدای طراحی ساختمان آن را در نظر می گیرند، مثلا در کجا نصب و سیم کشی انجام شود. با این حال، برای سیم کشی ها نیاز به نقشه برق بوده که آن را به عنوان زبان ترسیم می شناسند و برای انتقال برق به کار می رود. فردی که تاسیسات برق ساختمان را انجام می دهد باید حتما توانایی خواندن نقشه ها را داشته باشد و اصول تاسیسات برق را رعایت کند.

پیشنهاد می شود که برای تاسیسات ساختمان حتما از برقکار ماهر کمک بگیرید که کلا سه مرحله برق کشی وجود دارد :

  • اولین مرحله سفت کاری بعد از انجام گچ و خاک دیوار است.
  • دومین مرحله تاسیسات ساختمان بعد از سفید کاری دیوار ساختمان و کف سازی آن
  • سومین مرحله اتمام کار نقاشی و کارهای کلی ساختمان است.
مسئولیت مهندسین مشاور

مسئولیت مهندسین مشاور

البته به طور کلی برای آشنایی با صفر تا صد تاسیسات برق ساختمان ما بیش از ۱۵ مرحله را برای تان بیان کرده ایم که به طور خلاصه و مفید در زیر درج شده اند.

مراحل انجام تاسیسات برق ساختمان

به طور کلی در مرحله اول برای تاسیسات برق ۱۶ تا کار انجام می شود که این مراحل به شرح زیر هستند :

  1. تهیه نقشه : همانطور هم که در ابتدا ذکر کردیم مهم ترین مسئله و اولین گام تهیه نقشه برق است که این نقشه سیستم روشنایی ساختمان، سیستم صوتی و تصویر برداری، آیفون، سوکت برق و غیره را در بر می گیرد.
  2. اجرای نقشه برق بر روی دیوار ها
  3. هم سطح کردن کلیدهای برق و کشیدن خط تراز از طریق تراز لیزی
  4. حفر کردن جایی برای کلید برق
  5. سوراخ کردن سقف برای لامپ ها
  6. نصب کلیدهای برق در جای خود
  7. قرار دادن لوله ها و ثابت کردن لوله های ورودی و خروجی از فیوز
  8. قرار دادن لوله و ثابت کردن لوله آنتن و تلفن
  9. به اجرا در آوردن لوله ها و خم کردن آنها در محیط هایی که نیاز به خم شدن دارند که این کار را از طریق مشعل، گرما و فنر انجام می دهند.
  10. ساخت محافظی برای سینی های برق موجود در داکت ها
  11. پوشاندن لوله های موجود در کف ساختمان
  12. نصب جعبه ی فیوز
  13. نصب جعبه آنتن و ماهواره و غیره
  14. تامین آرتینگ مورد نیاز ساختمان
  15. لوله گذاری فولاد آسانسور، موتور خانه و مکان هایی در نقش قرار دارند.
نحوه برق کشی در ساختمان ها

نحوه برق کشی در ساختمان ها

البته این ۱۶ مرحله را که به عنوان آشنایی با صفر تا صد تاسیسات برق ساختمان آن را بیان کردیم، جزئی از مرحله اول است و بعد از انجام آن به سراغ مرحله دوم می رویم که بعد از انجام کف سازی، سفید کردن دیوار ساختمان  انجام می شود و شامل مراحل زیر است .

  1. تمیز کاری لوله ها و قوطی ها
  2. سیم ریزی و کابل کشی
  3. کابل کشی سیستم های صوتی و اعلان حریق
  4. عایق کاری سر سیم ها
  5. اتصال برق داخل ساختمان ها به برق اصلی
  6. نصب تجهیزات کابلی نما

و در نهایت مرحله سوم آغاز می گردد که در آن به نصب وسایل داخل جعبه که در مراحل قبل بود، می پردازند. در واقع منظور ما نصب کلید و پریز، بستن ترمینال برق، نصب دنکتور، نصب فیوز و محافظ جان ها، نصب آیفون تصویری، نصب آیفون، نصب چراغ راه پله، نصب چراغ نما، نصب تابلو برق موتور خانه است.

چه هزینه هایی برای تاسیسات برق باید پرداخت کرد؟

چه هزینه هایی برای تاسیسات برق باید پرداخت کرد؟

چه نکاتی را برای تاسیسات ساختمان باید رعایت کنیم ؟

برای اینکه در طول تاسیسات برق، اتصالات برقی رخ ندهد، باید اولا فردی که این کار را انجام می دهد آشنایی با صفر تا صد تاسیسات برق ساختمان داشته باشد و دوما تمام فرآیندها را بدون عیب انجام دهد. یکی از مهم ترین عواملی که در تکمیل صحیح  این کار تاثیر گذار است، رعایت نکات ایمنی بوده. زیرا برق کشی به شکلی است که اگر فقط یک اشتباه کوچک انجام شود مشکلات بسیاری به وجود می آید. یکی از مواردی که در رعایت نکات ایمنی تاثیر دارد رعایت نقشه برق است. همانطور که گفته شد نقشه برق به شما کمک می کند تا کار خود را سریع و همراه با کیفیت بالا انجام دهید. از طرف دیگر طراحی تاسیسات الکتریکی هم از اهمیت بالایی برخوردار است که به شکل تک خطی بوده که باعث می شود که هنگام سیم کشی تداخلی رخ ندهد. البته در سیم کشی ساختمان ها از یک سری لوله مخصوص استفاده می شود که این لوله ها در نقشه برقی تاثیر گذار هستند. نکات مهم در رابطه با آشنایی با صفر تا صد تاسیسات برق ساختمان باید بدانید به این شرح می باشند.

  • برای وصل برق از ترمینال بهره ببرید.
  • اتصالات لوله ها باید شبیه به چسب محکم باشد.
  • تمام کلید و پریزها را تست کنید.
  • از شیارزن برقی بهره ببرید نه دستی
  • در سقف های کاذب سیم کشی و لوله کشی باید بعد از کلاف کشی باشد.
چه نکاتی برای تاسیسات برق باید رعایت شود؟

چه نکاتی برای تاسیسات برق باید رعایت شود؟

چگونه بهترین مهندس برق را پیدا کنیم ؟

باید برای تاسیسات برق سراغ متخصص بروید و از او کمک بگیرید که شرکت پادیرمانا می تواند در این خصوص به شما کمک کند و جالب اینجاست که خدمات خود را کاملا با قیمت مناسب و مشتری پسند ارائه می دهد. در رابطه با کارایی و ارائه خدمات با کیفیت هم همین موضوع مطرح است که به همین دلیل جزو برترین ها محسوب می شود. برای آگاهی بیشتر هم می توانید به سایت آنها وارد شوید و در رابطه با آشنایی با صفر تا صد تاسیسات برق ساختمان مشاوره بگیرید و همچنین آن ها نیز نیروهای کار بلد خود را برای انجام تاسیسات برق ساختمان شما اعزام کنند.

سخن پایانی

یکی از مسائل مهم در هر خانه، سیم کشی آن است که یکی از سخت ترین کارها بوده، از این رو نیاز به تخصص بالا دارد. به همین دلیل ما افرادی را که دستی در این کار دارند به شما معرفی می کنیم که شامل نیروهای شرکت پادیرمانا هستند که توانایی انجام هرکاری را دارند.

انواع ابزارهای تاسیسات برق

انواع ابزارهای تاسیسات برق

Back to list

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *