خدمات مهندسی مسکونی, مقالات, مهندسین مشاور

طراحی نقشه فاز یک و دو معماری

 

ساختمان ها جز اصلی ترین سازه­ها و نیازهای یک جامعه هستند. یک جامعه با ساختار ساختمان­های خود ممکن است به جامعه شهری و یا روستایی تبدیل شود. ساخت و طراحی ساختمان یک شغل تخصصی و مهم به حساب می‌آید. از گذشته‌های دور افرادی به‌عنوان بنّا وجود داشتند که  هر دو کار طراحی و ساخت ساختمان را انجام می‌دادند اما با مرور زمان و با پیشرفت علم و تکنولوژی افرادی به عنوان طراح و معمار ساختمان درس خوانده، پا به عرصه گذاشتند. باید گفت که فرد طراح و نقشه کش با کشیدن نقشه ساختمان و جای­گذاری اندازه‌­های درست بر روی نقشه ،کار را برای عمارت و آبادانی یک ساختمان راحت می­کند. ما در این مقاله قصد داریم راجع به عنوان تخصصی این رشته یعنی طراحی نقشه فاز یک و دو معماری با شما صحبت کنیم.

مفهوم نقشه­ فاز یک رشته معماری

در کار نقشه کشی ساختمان،  به طراحی و رسم نقشه با مقیاس مشخص ۱:۵۰ یا ۱:۱۰ نقشه فاز یک می­گویند. نقشه‌ها برای معرفی ساختمان به کارفرما و صاحب ملک کشیده می‌شوند. از آنجا که هر فردی سواد خواندن نقشه های فاز یک معماری را ندارد، طراح و نقشه کش باید نقشه را بزرگ و برجسته رسم کند تا قابل فهم باشد. در واقع باید گفت که کار نقشه فاز یک این است که اگر جایی نیاز به اصلاح دارد با ارائه به کارفرما این اصلاحات انجام شده و ایرادات رفع شود.  ایننکته لازم به ذکر است که سرنوشت ساختمان به این نقشه ها بستگی دارد .این نقشه ها جزئی طراحی نمی‌شوند و در واقع نمای کلی ،زیر بنا و دیواره­ها را مشخص می­کنند. طراحی نقشه معماری ­در فاز یک نیاز به دقت و تمرکز کافی در رسم کلیات ساختمان دارد.

مفهوم نقشه فاز دو رشته معماری

نقشه­های فاز دو برخلاف نقشه­های فاز یک معماری بسیار جزئی، خیلی دقیق و خیلی ریز طراحی می­شوند. در نقشه­های فاز دو بر خلاف فاز یک محل دقیق لوله­ها، کلیدپریزها، محل قرارگیری لامپ­ها، نوعی کفی ساختمان، محل قرار گیری در و پنجره و….. گفته می­شود. باید گفت که طراحی نقشه معماری کاملا به ریز بینی، دقت بالا و تخصص نیاز دارد. گفته می­شود که نقشه فاز دو به چند دسته و زیر عنوان تقسیم می­شود. این تقسیمات عبارتند از:

  1. نقشه های فاز دو سازه­ها:

این نقشه­ توسط مهندس سازه برای نشان دادن محل دقیق ستون­های ساختمان، نوع سقفف نوع فونداسیون و … طراحی می­شود.

  1. نقشه­های فاز دو تاسیسات:

این نقشه­ها خود به دو دسته تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی تقسیم می­شود. در طراحی نقشه معماری، تاسیسات الکتریکی برای نشان دادن جای دقیق کابل­های برق، محل دقیق کلیدپریزها و تمامی سیستم­های روشنایی ساختمان کشیده و طراحی می­شود. باید گفت که تاسیسات مکانیکی هم برای نشان دادن محل لوله­های ساختمان، محل قرار گیری فاضلاب، نوع سیستم­های تولید گرما و تولید سرما و محل قرار گرفتن آنها کشیده می­شوند.

  1. نقشه­های فاز دو معماری:

باید توجه داشت که این نقشه­ها توسط مهندس معمار کشیده می­شوند و در واقع در آن به نوع مصالح برای ساخت ساختمان، اشاره می­شود.

در آخر باید گفت که طراحی نقشه معماری ساختمان بسیار مهم و ضروری است . افرادی که می­خواهند به ساخت خانه بپردازند حتما باید از یک مهندس معمار و یا مهندس طراح خوب برای اصولی شدن ساختمان خود کمک بگیرند. سایت padirmana.ir با گرداوری مشاوران برتر و معماران خوب در شرکت خود، می­تواند به تمامی افرادی که به دنبال یک معمار و طراح مجرب هستند ولی ­­نمی­دانند که از کجا باید شروع کنند، کمک می­کند . شما برای دریافت مشاوره می­توانید به این لینک  مراجعه کنید و یا با شماره­ 02145105 تماس بگیرید. شرکت پادیرمانا با داشتن مشاوران حرفه ای می­تواند شما را در این مسیر یاری کند.

تولید محتوا : کانون تبلیغاتی فرمو

Back to list

2 thoughts on “طراحی نقشه فاز یک و دو معماری

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *