مقالات

 مدیریت پیمان چیست؟

 

مدیریت پیمان یک روش کاری است که طبق آن کارفرما یک فرد و یا شرکتی را برای عهده دار شدن مدیریت اجرا پروژه ها تعیین می کند در نتیجه انتخاب روش های انجام پروژه و استخدام کردن نیروی های لازم و چارت سازمانی را پیمانکار عهده دار می شود که برای انجام این کار ها درصدی از هزینه را دریافت می نماید و کارفرما جز پرداخت هزینه اجرا پروژه و دیگر هزینه های لازم همچون هزینه نیرو انسانی و ماشینی و …  هزینه دیگری پرداخت نمی کند و به نفع کارفرما تمام می شود از طرفی پیمانکار هیچ مسولیتی در قبال پروژه ندارد و تنها به خاطر تجربه و تخصصی که دارد انتخاب می شود و هیچ هزینه ای هم پرداخت نمی کند و در نهایت درصدی از هزینه را بر می دارد که قبل از شروع کار در قرارداد توافق شده است و این یک معامله دو سر سود برای کارفرما و پیمانکار می باشد. روش های دیگری نیز برای اجرا پروژه ها وجود دارد اما این روش در الویت قرار دارد و دلیل آن سرعت بالای انجام پروژه و کیفیت ساخت عالی آن است.

مزایای مدیریت پیمان

مدیریت پیمان روش وشیوه اجرایی نوینی برای انجام پروژه های اجرایی ساخت است که در آن پیمانکار مسولیت هماهنگی، مدیریت و کنترل پروژه را در کلیه مراحل ساخت و اجرا به عهده دارد و هر روزه بر تمامی امور به صورت مستقیم نظارت دارد و هیچ هزینه ای پرداخت نمی کند و تمامی هزینه ها به عهده کارفرما می باشد و پیمانکار تنها موظف هست تمامی فاکتور ها و رسید های خرید و خرج هزینه ها را به صورت دسته بندی شده به کارفرما تحویل دهد و هیچ مسولیتی مالی در برابر آن ندارد. استفاده از این روش سبب می شود تا در کوتاه ترین زمان ممکن پروژه ای با کیفیت با هزینه ای کنترل شده به بهترین نحو ممکن اجرایی و ساخته شود.

معایب مدیریت پیمان

طبیعی است که هر حسنی یک معایبی دارد و معایب استفاده از این روش این است که کارفرما هیچ اطلاع دقیقی از هزینه تمام شده کار ندارد و نمی تواند به هزینه اعلام شده تقریبی پیمانکار در قرارداد اتکا کند چرا که عوامل بسیار زیادی همچون شرایط اقتصادی کشور و قیمت مصالح و … در آن تاثیر گذار است و کارفرما باید خود را برای هر هزینه اضافه و زیادی اماده کند.

مدیریت پیمان چه تفاوتی با مشارکت ساخت دارد؟

در حالت کلی می توان گفت که تفاوت دو روش مشارکت و مدیریت پیمان در دستمزد سازنده و تامین کننده هزینه های ساخت می باشد. در روش مشارکتی تمامی مسولیت های پروژه بر عهده شخص سازنده است و شما هیچ هزینه ای پرداخت نمی کنید و در عوض در پایان پروژه آپارتمان یا همان محصول نهایی را با سازنده شریک خواهید شد، اما در روش مدیریت پیمان شما هزینه ساخت و امور اجرایی را تمام و کمال پرداخت می کنید و پیمانکار درصدی از این هزینه را دریافت می کند و در آخر کل محصول نهایی تمام و کمال به کارفرما می رسد.

تولید محتوا : کانون تبلیغاتی فرمو

Back to list

Related Posts

One thought on “ مدیریت پیمان چیست؟

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *