مقام سازی

سبک سازی ساختمان چیست؟

کاهش وزن ساختمان به جهت افزایش مقاومت و طول عمر سازه یکی از مهم ترین قسمت های مربوط به ساخت و ساز می باشد. برای سبک سازی ساختمان دو روش متداول وجود دارد. هر کدام از روش ها مزایای خود را دارند اما با توجه به شرایط پروژه باید روشی که مناسب تر هست را انتخاب کرد. دو روشی که مهندسین برای کاهش وزن ساختمان از آن استفاده می کنند شامل استفاده از کمترین مصالح و ستون و دیگری استفاده از مصالح سبک است. امروز با پیشرفت تکنولوژی امکان تولید مصالح با وزن کمتر و مقاومت بیشتر وجود دارد. مصالحی مانند آجر، بلوک، سنگ، کاشی و.. همگی نسبت به مصالح گذشته سبک تر شده اند. روش دوم بهترین و کار آمدترین روش در حال حاضر محسوب می شود و مهندسین بیشتر این رو را انتخاب می کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با سبک سازی ساختمان آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

سبک سازی ساختمان چیست؟

سبک سازی ساختمان چیست؟

برای سبک سازی ساختمان چند راه وجود دارد؟

مهندسین برای کاهش وزن ساختمان ها معمولاً از دو پلن استفاده می کنند. یکی از آن ها طرح نقشه های است، که در آن از کمترین مصالح استفاده شده است. این پلن معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما روش دوم روشی مدرن تر است و استفاده از آن گزینه مناسب تری محسوب می شود. دومین روش برای سبک سازی ساختمان استفاده از مصالحی است، که وزن کمتری دارند. بیشتر افراد به اشتباه فکر می کنند هر چقدر وزن مصالح بیشتر باشد مقاومت آن ها نیز بیشتر است، در حالی که چنین نیست. امروزه امکان تولید مصالح مقاوم با وزن کمتر فراهم شده است. امروزه از دستگاه ها و ماشین آلات تخصص برای تولید مصالحی مانند آجر، کاشی، بلوک و.. استفاده می کنند. به همین دلیل در کنار وزن کم از مقاومت بیشتری نیز برخورد دار هستند. مهندسین برای سبک سازی ساختمان بیشتر از این روش استفاده می کنند و تا کنون پروژه های بسیار زیادی با این مصالح ساخته شده که در کنار وزن کمتر از مقاومت بیشتری نیز برخورد دار هستند.

 

نکات اصلی در مراحل سبک سازی ساختمان

سبک سازی ساختمان در مراحل مختلفی انجام می شود. زیرا وزن یک ساختمان شامل وزن کف، وزن دیوارها و سقف، وزن اسکلت و پی آن است. به همین دلیل سبک سازی ساختمان از ابتدای شروع پروژه شروع می  شود و تا پایان کار ادامه می یابد. در هر مرحله از ساخت باید روش های مناسب برای سبک سازی ساختمان اعمال شود تا وزن کلی ساختمان کاهش یابد. به طور کلی می توانیم بگوییم که سبک سازی ساختمان شامل مراحل زیر می  باشد.

 

مرحله پایه 

اولین مرحله در ساخت و ساز مرحله پایه نام دارد. در این مرحله فضای که برای ساخت و ساز انتخاب شده را باید آماده کرد. اگر در این مکان سازه ای قدیمی وجود داشته باشد ابتدا باید آن را تخریب کرد و آوار آن را برداشت. بعد از ان نیاز به حصار کشی موقت است تا همه نکات ایمنی و بهداشتی در حین کار رعایت شود. سپس نیاز به تراز و پی ریزی است. در این مرحله باید روش های سبک سازی سازه نیز اجرا شود. لازم به ذکر است که در قسمت پایه خدمات زیر زمینی مانند فاضلاب و آب نیز قرار می گیرد.

آشنایی با انواع روش های سبک سازی ساختمان

آشنایی با انواع روش های سبک سازی ساختمان

مرحله قاب بندی و بتن ریزی

مرحله بعدی مربوط به قالب بندی و ساخت اسکلت ساختمان است. اسکلت یک ساختمان یکی از مهم ترین قسمت های آن است، که بر وزن ساختمان نیز تأثیر بسیار زیادی دارد. برای سبک سازی ساختمان باید از مصالحی برای اسکلت بندی آن استفاده کرد که از وزن کمتری برخورد دار هستند. برای مثال اسکلت بندی ساختمان های که به صورت بتنی هستند را می  توان با بتن  های سبک تر اجرا کرد. با این کار وزن ساختمان به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد.

 

سبک سازی سقف ویلا و ساختمان

سبک سازی سقف ویلا و ساختمان

دیوار چینی

بعد از زدن اسکلت اصلی ساختمان نوبت به دیوار چینی آن می رسد. همان طور که می دانید برای دیوار چینی از مصالحی مانند آجر، بلوک های سیمانی، سفال و… استفاده می شود. اگر هنگام دیوار چینی مسئله سبک سازی ساختمان در میان باشد، مهندسین سعی می کنند سبک ترین مصالح را انتخاب کنند تا در نهایت وزن ساختمان کاهش یابد. مصالحی که برای دیوار چینی استفاده می  شوند هر کدام دارای وزن خاصی هستند. به این منظور مهندسین باید محاسبه کنند که استفاده از کدام یکی از مصالح موجود می  تواند سبک تر باشد و در نهایت همان را استفاده می کنند. ابعاد بلوک های سیمانی بزرگ تر از آجرها هستند و وزن آن ها نیز در مقایسه با ابعادی که دارند کمتر است. اما مسئله ای که اینجا وجود دارد مقاومت آن ها است. بدون شک مقاومت دیوارهای آجری در مقایسه با دیوارهای که با بلوک ساخته شده اند بیشتر است. در مواقع باید مهندس مربوطه با توجه به سنجش شرایط موجود یکی از مصالح را انتخاب کند.

 

 

 کف سازی و کاشی کاری

یکی دیگر از مراحل مهم در ساختمان سازی کف سازی و کاشی کاری است. قسمت کف ساختمان بر وزن آن تأثیر زیادی دارد و به همین دلیل برای سبک سازی سازه در این مرحله نیز باید اقداماتی صورت بگیرد. معمولاً کف ساختمان ها را بعد از پر کردن و یکنواخت کردن با خاک با لایه از ملات می پوشانند. سپس روی آن را با کاشی یا سرامیک می  پوشانند. در این مرحله انتخاب کاشی و سرامیک برای سبک سازی ساختمان اهمیت دارد. همچنین برخی از دیواری های داخلی مانند دیوار سرویس بهداشتی، حمام و آشپز خانه نیز با کاشی های پوشانده می شود. به همین دلیل باید تا جایی که ممکن است از مصالح سبک استفاده شود. برای انتخاب مصالح باید با مهندسین مشورت شود.

کف سازی و کاشی کاری برای سبک سازی ساختمان

کف سازی و کاشی کاری برای سبک سازی ساختمان

 تکمیل سقف

سقف هر ساختمان یکی از قسمت های مهم آن محسوب می شود که با مصالح مختلفی ساخته می شود. یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر وزن کلی ساختمان سقف آن است. به همین دلیل بسیار مهم است که برای تکمیل سقف از مصالحی که وزن کمتری دارند استفاده شود تا سبک سازی ساختمان رعایت شود. معمولاً برای سقف ها از تیرچه بلوک یا تیر آهن استفاده می  شود. بسته به نوع ساختمان و همچنین صلاح دید مهندسین یکی از این دو مصالح انتخاب می شوند. مهندسین باید وزن کلی مصالح مربوطه را محاسبه کنند و تصمیم بگیرند که از کدام مصالح استفاده کنند.

برای ساختمان سازی به چه میزان آهن نیاز است؟

یکی از مصالح مهم و حیاتی در ساخت و ساز فلز ها هستند. بدون استفاده از آن ها ساختمان  ها از استحکام کافی برخورد دار نخواهند بود و با کوچک ترین تنش امکان ریزش آن ها خواهد بود. استفاده از آهن در اسکلت اصلی ساختمان نقش مهمی دارد و بدون آن امکان ساخت و ساز وجود ندارد. اما سؤال اصلی این است، که برای ساخت یک ساختمان به چه میزان آهن نیاز است؟ در خصوص باید به شما بگوییم که میزان آهن مصرفی بستگی به ابعاد و طبقات ساختمان دارد. مسلماً هر چقدر ابعاد و تعداد طبقات بیشتر باشند به آهن بیشتری برای اسکلت بندی نیاز است. اما به طور کلی باید بگوییم که برای میلگرد و تیر آهن دو تا از پر کاربردترین مصالح آهنی هستند که در ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در اسکلت های که به صورت بتن هستند حتماً از میلگرد نیز استفاده می شود. به طوری که به ازای هر متر مکعب ستون بتنی به 35 الی 45 کیلو گرم میلگرد نیاز است. در حالی در اسکلت های فلزی که در کنار میلگرد از تیر آهن هم استفاده می شود نیاز به میلگرد کمتر است. با این وجود برای اندازه گیری میزان میلگرد مورد نیاز باید ابتدا میزان میلگرد برای قسمت  های مختلف مانند فونداسیون، سقف و ستون ها محاسبه شود.

Back to list

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *