نقشه های معماری

نقشه های اجرایی ساختمان

وجود نقشه خوب و کامل یکی از نکات مهم روند ساختمان سازی است زیرا با استفاده از نقشه می   توان یک ساختمان خوب و بی نقص ساخت. نقشه هایی اجرایی این موضوع را نشان می  دهند که پروژه های ساختمانی توانسته است از مرحله برنامه ریزی و طراحی عبور کند و یک نقشه اجرایی کامل را به نمایش بگزارد. نقشه های ساختمان انواع متفاوتی دارند زیرا اندازه ساختمان و نوع طبقه ها با یک دیگر متفاوت هستند به همین دلیل نمی  توان برای هر ساختمان از یک نوع نقشه استفاده کرد. نقشه های ساختمان در دوفاز طراحی شده اند نقشه های ساختمان توسط مهندس های عمران، معماری و مهندسان برق طراحی شده است این نقشه بر طبق اصول ساختمان تهیه میشود . قیمت ساخت هر متر مربع ساختمان هزینه زیادی دارد اگر قصد دارید که یک ساختمان را بسازید با سرمایه زیادی این کار را شروع کنید.

نقشه های اجرایی ساختمان

نقشه های اجرایی ساختمان

نقشه اجرایی چه اهمیتی دارد؟

نقشه های اجرایی اهمیت زیادی دارند زیرا با استفاده از آنها ساختمان اصولی ساخته می    شود اگر اطلاعاتی که در این نقشه وجود دارد کامل نباشد ساختمان از ساخت اصولی خود خارج میشود و نتیجه ساخت یک ساختمان غیر اصولی و بدترکیب است. قبل از اینکه ساختمان شروع به ساختن شود باید نقشه های اجرایی توسط یک فرد متخصص مورد بررسی قرار بگیرد. اینکه نقشه های اجرایی به چه متخصصی داده شود بستگی به نوع نقشه دارد اگر نقشه ها یک فاز بودند باید متخصصی در این امور این نقشه را بررسی کند اما اگر نقشه ها در قالب دو فاز طراحی شده اند باید متخصص این نقشه ها این مورد را بررسی کند.

نقشه اجرایی چه اهمیتی دارد؟

نقشه اجرایی چه اهمیتی دارد؟

هر آنچه که باید درباره انواع نقشه های اجرایی بدانید

نقشه های اجرایی علاوه بر اینکه در نوع تک فاز و دوفاز طراحی شده اند انواع زیادی نیز دارند که در پایین این انواع را مشاهده می   کنید:

● نقشه اجرایی معماری: این نقشه ها نمای کلی از ساختمان را نشان میدهند. نقشه هایی که در قالب معماری طراحی می  شوند شامل نقشه های مختلف مثل پلان ها، نما ها و مقاطع می  باشد. نقشه های اجرایی معماری توسط مهندسین معمار با صلاحیت نظام مهندسی طراحی میشود.

● نقشه اجرایی سازه: در این نقشه تمامی اطلاعات مربوط به سازه های مختلف مانند مصالح ساختمانی، محل قرار گیری آرماتور ها  و.. نشان داده میشود. این نقشه ها بر روی بخش های مهم ساختمان مثل ستون ها و عوامل دیگر متمرکز میشود. این نقشه ها نیز توسط مهندسین معمار طراحی شده اند.

● نقشه تاسیسات برقی: این نقشه ها روی مکان قرار گیری برق تمرکز دارد. نقشه های تاسیسات برق در اموری مانند محل سیم کشی برق، ایستگاه های فرعی، آنتن ها، پریز ها و مدار های تغذیه فعالیت می کنند، کسانی که این نقشه ها را طراحی می  کنند مهندس ها برق هستند که باید مجوز صلاحیت نظام مهندسی را داشته باشند.

● نقشه تاسیسات مکانیکی: این نقشه ها در بخش های دیگر ساختمان فعالیت دارند مثلا مکان های مانند لوله گذاری اب، سرویس های بهداشتی، فاضلاب ها، سیستم تهویه و … فعالیت دارد.

نقشه های اجرایی همان طور که مشاهده کردید انواع زیادی دارند اما نقشه اجرایی نهایی تمامی این موارد را دارا می  باشد تا مهندس ساختمان بتواند به خوبی و با استفاده از یک نقشه ساختمان را به بهترین شکل بسازد.

هر آنچه که باید درباره انواع نقشه های اجرایی بدانید

هر آنچه که باید درباره انواع نقشه های اجرایی بدانید

چند نکه مهم درباره نقشه های اجرایی ساختمان ها

هنگام تهیه نقشه های اجرایی ساختمان باید به چند نکته توجه کنید تا با استفاده از آنها بتوانید ساختمان خوبی را طراحی کنید این چند نکته در پایین ذکر شده اند:

● درج مهر و امضا مهندس نقشه اجرایی

● علامت های مختلف مثل شمال، جنوب، شرق و غرب روی نقشه باشد.

● موقعیت استقرار ساختمان

● پله های ساختمان در ابعاد و اندازه های دقیق

به طور کلی نقشه های ساختمان دارای اطلاعات گرافیکی و ابعاد دقیق ساختمان است. پیمان کار ها باید از روی داده های نقشه ساختمان بسازند در هنگام ساخت این ساختمان ها باید تمامی مصالح ساختمانی به شکل درست روی هم چیده شده باشند تا هنگام زلزله ساختمان تخریب نشود. تمامی نقشه های اجرایی ساختمان باید نزد یک فرد متخصص انجام شود تا تمامی نکات لازم را به اجرا در آورد.

چند نکه مهم درباره نقشه های اجرایی ساختمان ها

چند نکه مهم درباره نقشه های ساختمان ها

هزینه نقشه اجرایی ساختمان ها

هزینه نقش کشی های ساختمان با یک دیگر متفاوت است زیرا ساختمان ها از نظر ابعاد و اندازه با یک دیگر متفاوت هستند به همین دلیل نمی  توان هزینه دقیقی برای نقشه های اجرایی ساختمان گفت. شما وقتی که می  خواهید نقشه اجرایی خود را به یک فرد متخصص واگذار کنید باید تمامی خواسته ها و طرح های موجود در ذهنتان را به او بگویید و او نیز با استفاده از کار های لازم و وقتی که برای انجام این پروژه می  گذارد یک قیمتی را با شما می  گوید. اگر فرد متخصصی را برای کشیدن نقشه اجرایی ساختمان خود سراغ ندارید می  توانید سایت ما را سایت هدف خود قرار دهید و با هزینه مناسبی این  نقشه را از ساختمان خود را تهیه کنید. سایت ما یعنی سایت https://padirmana.ir  بهترین کار ها را در اختیار شما قرار می  دهد همچنین شما می  توانید نقشه مورد نظر خود را در کوتاه ترین زمان ممکن از سایت ما تهیه کنید.

 

Back to list

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *