پروژه های ساختمانی

مطالعات اولیه پروژه ساختمانی

در این بخش از مقاله قصد داریم به طور جامع مطالعات اولیه پروژه ساختمانی را مورد بررسی قرار دهیم. در واقع پروژه مربوط به صنعت ساختمان نیز مانند تولید در سایر صنایع بوده که با برنامه  ریزی، کنترل کیفیت، مدیریت، تلاش و منابع انسانی کارآمد همراه است.

مدیریت پروژه ساخت  و ساز، به  عنوان مهم  ترین بخش اجرایی پروژه شناخته  شده که از ابتدای زمان برنامه  ریزی آغاز شده و تا پایان تحویل سازه به مشتری نیز ادامه دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه ساختمان سازی، توصیه می کنیم تا پایان مطلب همراه ما بمانید.

مطالعات اولیه پروژه ساختمانی

مطالعات اولیه پروژه ساختمانی

مهم ترین مراحل اجرای پروژه ساختمانی

به  طور کلی اجرای پروژه ساختمان سازی، مراحل مختلفی دارد و این مراحل در 4 فاز طبقه بندی می شوند. در فاز صفر اغلب به تحقیقات و مطالعات اولیه می پردازند و طرح های توجیهی نیز مورد بررسی قرار می گیرد. فاز یک شامل توافق های اولیه میان کارفرما و مشاور طرح در رابطه با نقشه های کلی و پلان های اجرایی است.

در فازهای بعدی جزئیات با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می گیرند و پیمانکار نیز انتخاب می شود. بعد از انتخاب پیمانکار، فاز اجرای پیمان شروع می شود. نظارت بر روی اجرا هم توسط مهندس مشاور و همچنین ناظر انجام می شود. در آخر هم پیمانکار نتیجه نهایی را به ناظر یا کارفرمای پروژه تحویل می دهد و بعد از آن بهره بردار برای استفاده از پروژه وارد پروژه می شود.

مهم ترین مراحل اجرای پروژه ساختمانی

مهم ترین مراحل اجرای پروژه ساختمانی

اهمیت برنامه ریزی برای مدیریت پروژه ساختمانی

دقت داشته باشید مدیریت پروژه های ساختمانی نیز مانند دیگر برنامه های ساختمانی به برنامه ریزی احتیاج دارد. کل برنامه  ریزی بر عهده مدیر پروژه موردنظر نیست ولی برای اجرایی یک پروژه مناسب و قوی، برنامه  ریزی باید از اول توسط مدیریت و تیم مهندسی متشکل از افراد متخصص صورت بگیرد.

در جلسه هایی که مدیر پروژه شرکت می نماید، تمام موارد مربوط به پروژه آن مورد بحث قرار خواهد گرفت. از جمله مهم  ترین بخش های برنامه  ریزی جهت مدیریت پروژه، می توان به تأمین مالی اشاره کرد. در نظر گرفتن منابع مالی جهت اجرای پروژه های ساختمانی، در واقع یک پشتیبانی مهم به حساب می آید و پیش  از شروع پروژه ساختمانی، باید حتماً برنامه  ریزی مالی هم با دقت کافی صورت بگیرد تا کار بدون مشکل ادامه پیدا کند.

اهمیت برنامه ریزی برای مدیریت پروژه ساختمانی

اهمیت برنامه ریزی برای مدیریت پروژه ساختمانی

به  طور معمول تمام پروژه های ساختمان سازی باید توسط افراد کاربلد و متخصص تنظیم و طراحی شوند زیرا این نوع پروژه ها، چندان ساده و معمولی نیستند و با رخ دادن کوچک ترین خطا، می تواند خسارت ها و مشکلات جبران  ناپذیری به وجود آید.

در حال  حاضر مجموعه ها و سازمان های زیادی وجود دارند که می توانید از آن ها برای تنظیم پروژه ساختمانی موردنظر خود کمک بگیرید اما فراموش نکنید که اعتماد کردن به هر مجموعه  ناشناس، کار صحیحی نیست و می تواند ریسک زیادی را به  همراه داشته باشد. از این  جهت توصیه می کنیم با کمک متخصصین مجموعه پادیرمانا، کار ساخت  و ساز ساختمان خود را انجام دهید تا شاهد خروجی فوق  العاده عالی و بی نقصی باشید.

به چه کسی پیمانکار می گویند؟

پیمانکار درواقع شخصی حقیقی یا حقوقی بوده که اجرای عملیات موضوع پیمان را طبق مدارک و اسناد معین بر عهده گرفته و به  گونه ای امضا کننده طرف دیگر پیمان به حساب می آید. جانشین ها و نمایندگان قانونی پیمانکار نیز در حکم پیمانکار هستند.

توجه داشته باشید انتخاب یک پیمانکار با تجربه و کار بلد نقش بسیار مهمی در پروژه دارد و نباید بدون آگاهی کافی سراغ افراد تازه  وارد بروید. همچنین توصیه می شود نسبت به مطالعات اولیه پروژه ساختمانی بی تفاوت نباشید و برای هر اقدامی، بدون
اطلاعات کافی تصمیم نگیرید.

ناظر مقیم چه کسی است؟

ناظر مقیم به  عنوان نماینده مقیم مهندس مشاور جهت نظارت مستقیم و اصولی بر روی عملیات کارگاه از طرف کارفرما به پیمانکار معرفی می شود و اصولاً نیز در کارگاه است. پیمانکار هم شخصی را که تجربه و تخصص کار اجرایی در سرپرستی کارگاه را دارد، به کارفرما معرفی می کند که به آن رئیس کارگاه می گویند.

معرفی رئیس کارگاه و وظایف آن

رئیس کارگاه شخصی حقیقی بود که از تخصص و مهارت کافی برخوردار است و از طرف پیمانکار معرفی می شود تا اجرای عملیات موضوع مورد نظر را در کارگاه سرپرستی نماید. مهندس مشاور یا کارفرما، می تواند صلاحیت رئیس کارگاه را مورد بررسی قرار دهد و در صورت نیاز خواستار معرفی یک فرد واجد صلاحیت دیگر شود.

در این مرحله اجرا عملیات بازسازی و تخریب با پرداخت مبلغی از طرف کارفرما شروع می شود. در هر مرحله از عملیات بازسازی و تخریب در مقاطع زمانی مشخص، مهندس ناظر و پیمانکار میزان کار انجام  شده را در برگه صورت وضعیت موقت می نویسند و به این شکل مشخص می شود چه مبلغی باید از طرف کارفرما به پیمانکار تحویل داده شود.

تمام این برگه ها طبق پیشرفت مراحل کار تا آخر اجرای پروژه تنظیم و تهیه می شوند. پس  از این  که تمام مراحل ساخت  و ساز ساختمان به اتمام رسید، صورت وضعیت قطعی توسط پیمانکار تنظیم خواهد شد. در این نوع برآورد باید به  جز نقشه های اجرایی به تمام تغییرات احتمالی و همچنین اضافه کاری های انجام  شده که خارج از نقشه بوده اند نیز اشاره شود.

معمولاً بر اساس همین موارد، دستگاه نظارت مبلغ مشخص شده را به پیمانکار می پردازد. پس  از آن پیمانکار می تواند تقاضای تحویل موقت کند و در صورتی  که دستگاه نظارت عیب و نقص یا مشکلی در کار آن مشاهده نکند، پیشنهاد وی را می پذیرند و ساختمان برای استفاده به کارفرما تحویل داده می شود.

بعد از تحویل موقت شخص پیمانکار باید تا وقتی  که در پیمان به  عنوان دوران تضمین مشخص شده، عملیات را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و مسئولیت تمام مشکلات را برعهده بگیرد. بعد از اتمام دوران تضمین در صورتی که هیچ ایرادی در کار پیمانکار مشاهده نشود، وی می تواند درخواست تحویل قطعی نماید و تسویه حساب نهایی نیز صورت بگیرد.

کارفرما چه کسی است؟

در این بخش از مقاله مطالعات اولیه پروژه ساختمانی قصد داریم به معرفی کارفرما بپردازیم. کارفرما نیز شخصیتی حقوقی یا حقیقی است که اجرای عملیات ساخت و ساز را بر اساس مدارک موجود به پیمانکار واگذار می کند و در اصل امضا کننده یک طرف قرار داد محسوب می شود.

جانشین ها و نماینده های قانونی کارفرما، در حکم کارفرما هستند که آن ها را با نام گروه مشاورین نیز می شناسند. آن ها معمولا بعد از توافق با کارفرما برای انجام مطالعات اولیه و همچنین طراحی معماری، دست  به  کار می شوند و براساس خصوصیات موردنظر، چندین طرح مختلف را به کارفرما ارائه می دهند.


در آخر بعد از تبادل نظر با شخص کارفرما برای انتخاب گزینه بهتر، نقشه های مقدماتی را تهیه می کنند. بعد از آن افرادی که در معماری و سازه متخصص هستند، به انجام یک سری محاسبات فنی و یا تهیه نقشه های اجرایی در هر مورد خواهند پرداخت.

کلام آخر

دقت داشته باشید کسانی که نسبت به مطالعات اولیه پروژه ساختمانی بی تفاوت نیستند و به خوبی موارد مهم در این زمینه را می شناسند، می توانند شاهد موفقیت های بیشتری باشند. از این جهت شما می توانید به راحتی با کارشناسان و مشاوران مجموعه پادیرمانا در ارتباط باشید و پاسخ تمامی سوالات تان را به دست آورید. این مجموعه از اعتبار و تجربه بالایی برخوردار است و می تواند به شما در حوزه ساخت و ساز ساختمان های استاندارد، کمک شایانی کند.

Back to list

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *